Julen varar völ till påsken? Mer hantverk.......

Oj vad länge sen jag bloggade sist. Dagarna springer iväg........ Bråkar med en envis förkylning i min kropp. Drygt en månad har den funnits hos mig. Ingen dunderhosta och ingen feber men suger all energi ur mig känns det som. Lite trist på ett sätt när man plockar undan alla julsaker, julbelysning och granen. Men samtidigt skönt för man ser fram emot våren. Fast det lär dröja innan våren är här. Just nu ligger snön utanför fönstret, men var ju snöfritt vid jul och nyår då man verkligen hade önskat lite snö. Man kan inte få allt.
 
Bild tagen idag på vår uteplats. Ingen fika utomhus idag!!
 
Har tillbringat en del timmar vid köksbordet de senaste veckorna och tillverkat en del alster till höstens julmarknader. Det kallas framförhållning att börja i god tid. Pyssellustan finns kvar ett tag till förhoppningsvis och en del går att förbereda redan nu och tillverka och lägga på lager. Så skönt för mig när hösten kommer.
 
 
60 st små tändsticksaskar blev dekorerade i juliga toner. Figurer köpta på Rusta.
 
 
Tillverkat ett gäng julkort åxå. Så kul att kombinera olika papper med dekorationer till nåt fint. Handlade en del olika designark och designblock samt dekorationer på Panduros rea vid nyåret. Det inspirerar att komma igång att scrappa kort.
 
 
Julkort med änglar på är alltid populära.
 
 
Även leran kom fram och lite små Nissar har tillverkats. Hade köpt ny lera och även några pastellfärger i rosa, grönt och blått. Blev bl a ett gäng vättar med rosa luvor och knappar på magen. Lite söta faktiskt. Ca 2.5-3 cm höga
 
 
Rosa vättar vill ju ha rosa svampar haha. Så det tillverkade jag i lera åxå. Målar dit prickarna på luvorna och på svamparna. Sätter svamparna i en bit oasis för att kunna måla lättare.
 
 
Här står en del av gänget som är färdiga. Har gjort drygt 60 st små Nissar. Lite olika färger på luvorna. Dessa ska jag limma i kakformar och sätta magnet på baksidan.
 
 
Har även fått ett litet ryck att rensa i skåp och lådor. Sambon gått igenom gamla pärmar och rensat bort papper i mängder. Jag rensat några skåp och en låda med bruksanvisningar. Så befriande och skönt när det är gjort. En hel del saker skänkte vi till Stadsmissionen.
Äter gör man ju varje dag och här hemma är det sambon som kockar i köket. Han lagar god vällagad husmanskost. En av favoriträtterna är denna:
 
Baconlindad kycklingfile med potatis och gräddsås samt sallad med bl a kikärter och fetaost till. Mums!!
 
Vi väntar och längtar efter barnbarnet som ska komma när som helst. Uträknat till 26 januari men barnet får gärna komma nu. Att min älskade son ska bli pappa är stort och att jag då blir FARMOR är ännu större. Detta barn kommer bli så älskat av oss alla. Jag har sagt att jag ej ska skämma bort barnbarnet med massa grejer men det är ju svårt att inte köpa allt fint och mysigt som finns till dessa söta älskade små liven.
Mitt hjärta kommer svämma över av kärlek när jag får hålla den lille för första gången. KÄRLEK <3
 
 
Kram till er alla på KRAMENS DAG idag 21 januari.// LOTTA

Kommentarer
Postat av: Eva

Du har verkligen varit flitig även efter jul. Mycket klart till nästa jul.
Det verkar som varochvarannan har städat och röjt hemma nu i januari. Så även vi. Har just avslutat alla köksskåp och kylskåp. Skönt.
Jag gläds verkligen med dig att få ett barnbarn, Det är så ljuvligt och mysigt att bli farmor. Jag är ju även mormor. Men mina äldsta barnbarn är vuxna nu. Det går rasande fort.Det är klart att du ska skämma bort ditt barnbarn i alla fall lite grann. Det tror jag nog att föräldrarna står ut med. Kramar till er och tänker på dig !! //Eva

2018-01-22 @ 13:34:48
URL: http://evaspysselsida.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0