Besök o kalas

Så kom då värmen till slut!!! Och då med besked. Som solen gassade från en blå himmel under flera dagar. Nu tillhör jag kategorin folk som inte gillar för varma dagar....... vi är väl några stycken tror jag. Blir bara jobbigt med värmen då kroppen tacklar av än mer, svetten lackar och min hud tål ej solljuset........ Men själen mår bra när solen skiner- så jag gillar läget och får göra det bästa av dagarna ändå. Finns ju skugga att uppsöka eller hålla sig inomhus dom varmaste timmarna under dagen. Nog om detta.

Vi fick besök under några dagar från Malmö. Sambons syster med kille kom och besökte oss. Blev lite trevligt umgänge såklart. Vi åt bl a lite gott på en restaurang vid gästhamnen här i stan. Fin utsikt över alla båtarna.

Här sitter goingen o jag och myser lite i väntan på maten

Torsdagen var en lika varm dag och på agendan stod 30 ÅRSKALAS!!! Tack och lov skulle kalaset vara vid havet på vårt underbara handikappbad Koudden. Finns en stuga där man kan boka och ha lite sammankomster i. Nu var det såklart dukat utomhus denna varma vackra dag. Familjen på min sida samlades och vi avnjöt en god smörgåstårta och en smarrig jordgubbstårta!!

Så här smarrig såg smörgåstårtan ut...... som vi åt!!!

Efter allt firande så var det dags att planera kvällens grillning på hemmaplan. Vårt skåne främmande hade tillbringat dagen på Öland och kom hungriga tillbaka till oss. Blev en trevlig kväll med god mat o goda drycker i den ljumma härliga kvällen.

Grillad fläskytterfilé är alltid lika gott. God blandad sallad därtill och klyftpotats plus Lottas Gojs sås!!!

I helgen har vädret varit lite svalare, regnet hängt i luften och hot om åska. Min kropp har protesterat så fick bli en vilodag hela lördagen. Varken kropp eller knopp hängde med som dom skulle!!! Nu väntas mer besök nästa vecka då sonen o hans tjej kommer o besöker oss här i Småland. Ska bli trevligt och träffas igen, var ett tag sen sist.

Ha en fortsatt skön vecka, snart är det augusti!! Oj vad tiden går
Kram Lotta

Helgutflykter

Den gånga helgen tog vi bilen och drog iväg på lite trevliga utflykter. I lördags var det Kulturdagen i Mörbylånga på Öland. Har varit där en gång förut och det är lite trivsamt att vandra runt i den grönskande parken och titta på allehanda hantverk, köpa div. ätbart såsom hembakat eller grönsaker,kolla in loppissakerna och se på en del gamla maskiner. Underhållning fr scenen var det åxå och fika fanns att fylla magen med. Var uppehållsväder när vi kom men sedan började det småregna såklart.

En hel del folk som besökte parken och kikade och handlade. Vi köpte bröd, lök, godis och lite luffarslöjd

Här var det tjo och tjim med dragspels musik..........

Söndag förmiddag ställde vi kosan söderut mot Blekinge och Kristianopel. Min sambo har tillbringat många semesterdagar i stuga på campingen där under flertalet somrar under uppväxten. Jag dansade ganska mycke på festplatsen Masten i mina yngre dagar. Nu blev det ett kärt återseende av denna mysiga plats. En solig och varm dag var det och en glass vid hamnen och näsorna mot solen var underbart härligt.

Den fina hamnplanen med mycket folk i rörelse. Båtar kom och la till vid bryggan, havet är så härligt avkopplande att bara sitta och titta ut över. Vi kikade runt i omgivningarna, fanns mycket och se på. Fanns lite hantverk och annat till salu, mysiga små butiker och cafeér och matställen.

Sån underbar miljö med vacker Rosenbåge. Vi var aldrig o besökte Rosen gården tyvärr. Men fanns mycket rosor i hela Kristianopel tycker jag. Middagen avnjöts på Gästgiveriet i den gamla 1700 tals miljön. Mysigt, bra service och otroligt god mat vi åt. En sån mör fläskfile har jag nog aldrig ätit förut - himmelskt god!!

Ser kanske inte så märkvärdigt ut, men maten smakade så utsökt gott!!!

Vi tog även en runda ner till Torhamn när vi ändå var i krokarna. En mysig liten väg vi åkte. Hade aldrig varit nere vid hamnen där. Var betydligt blåsigare där men härligt med havsluften ändå. En del båtar i hamnen och dom röda fiskebodarna låg på rad. Dansbanan nästan bredvid strandkanten - ja det är en riktig idyll.

Det blev en helg med mycket intryck och mycket vi såg och upplevde. Jag tog massa foton med min nya kamera som jag fick av min going härom dagen. Är så kul och dokumentera allt som händer och allt underbart jag får vara med om i mitt liv. Är så innerligt tacksam!!!

Goa kramen till er alla// Lotta

Kuvösen klar!!!

Nu äntligen har inglasningen av vår balkong blivit färdig. Tog längre tid än vad vi räknat med. Fått tjata lite på firman och ligga på för att nåt skulle hända. Resultatet blev bra- som vi hade tänkt oss. Skönt och kunna nyttja balkong delen även om det är dåligt väder. Har ju inte varit många sköna ljumma sommarkvällar denna sommar men nu kan vi sitta ute på kvällarna men ändå inne..........

Så himla bra det blev- riktigt fint med alla blommor som prunkar på uteplatsen. Staketet fått vit färg och det var välbehövligt minsann. Hoppas på finare väder så vi kan nyttja uteplatsen mer för middagar och fika stunder ute i det gröna.

Här står Bosse och är nöjd med arbetet som LB glas gjorde. Rullgardiner har vi beställt åxå som levereras om ca 3 v. Väntan på allt nu för tiden. Blir skönt att kunna skärma av lite från solen- om den skiner........

Min underbara lavendel blommar nu och doften är fantastisk tycker jag. Krukan står mot husväggen och mitt i den vita marmorkrossen. Massa blågröna glas stenar i krukan reflekterar ljuset så fint..... Mys!!

Ha nu en skön vecka alla goa läsare, kram fr Lotta

Blandad somrig kompott

Sommartider då händer det en del både här och där och överallt. Marknader, underhållning och annat kul.
Vi styrde kosan över bron härom dagen till marknaden i Färjestaden. Ingen stor marknad och ingen vidare köp kommers, men vi köpte lite godsaker i alla fall. Vem kan motstå hemkokta marknads karameller?

Jag bara älskar Teaterkonfekt och då helst från Mariannelunds karamellkokeri. Även Brända Mandlar är gott. Sambon gillar kanderade mandlar/jordnötter samt fikonbollar- men dom får han behålla själv!!

Varit en del bra underhållning på Larmtorget åxå. Vi lyssnade på Lars Kristerz förra veckan och det var fullt ös med gamla slag dängorna  "Jag måste ringa Carina" och "Purple Rain"....... Vädret var dock mulet och kyligt i luften vilket tog bort en del av sköna stämningen som brukar vara när LK är i stan.

Igår stod värmlänningarna i Top Cats på scenen på Larmtorget. Svängig Rock a billy strömmade ut över den mega stora publiken denna kväll. Härligt gung i låtarna. Killarna var ju med i årets Melodifestival med låten "Baby Doll", och dom drar mycket folk vad dom än kommer tydligen.
Vi var även i Borgholm förra veckan på en Sommar underhållning på torget där. Wisex stod för underhållning och allsången där. Många välkända låtar dom spelade o vi trallade med efter förmåga!!

Här hemmavid är det full fart på förändringar. Först nya sängar, sen nytt köks möblemang. Ny bokhylla till sovrummet och inglasning på gång av balkongen. Förhoppningsvis kommer glas killarna denna veckan. Vi vill gärna ha vårt uterum färdigt, för som denna sk sommaren ter sig så vill man kunna sitta ute men ändå inne i vår inglasade "kuvös".......... Inte många dagar/kvällar som inbjudit till att äta utomhus. Brukar kunna äta frukost på altanen under sommaren men inte ens det i sommar.

Sambon målar staketet runt altanen för fullt. Det blir så vitt och fint så det riktigt bländar en. Är väldigt välbehövligt, var många år sedan det målades senast.

Man ser verkligen skillnaden på det nymålade staketet och den omålade grinden!! Bekvämt och sitta och måla? Knappast- tar på kroppen ändå, ett jädra pillgöra. Men han är duktig min karl!!

En liten hörna av uteplatsen - blommor, rostiga detaljer och en betong hand!! Jag gillar och blanda olika material och rostiga prylar är så häftiga. Betong handen har jag gjutit för flera år sen och 1 finger har gått av, men charmigt ändå.

Ha de gott alla kära läsare - njut av varje minut!!
Kram Lotta

Musik i sommarkväll o lite annat

Musik gör en allt som oftast glad i sinnet. Musik kan även vara till tröst. Utan musik skulle jag nog inte vilja vara. En kväll härom veckan var sambon och jag på en musik konsert i Karlslunda kyrka i Påryd. Kyrkorummet är en mycket fin konsert lokal med bra ljud. Denna kväll skulle vi lyssna för oss obekanta musiker o sångare. Det var utlovat "Visor och andliga sånger". Tony Sandberg, sångare o musiker från Mörbylånga tillsammans med sitt band gav oss en underbar stund med välkända sånger.

Vi sjöng glatt med i Pärleporten, Han är min sång och min glädje, Ovan där osv. Underhållande en fin sommarkväll i juni.

Idag 1 juli styrde vi kosan till Krusenstiernska gården. Vi ville kolla in hur det ser ut nu när Robert Gustavsson o gänget dragit in där med sin teater. Stor scen och ett hav av vita plaststolar och en läktare mötte oss. Här under träden intog vi en fika bestående av saft och bullar. Svenskt så det förslår- med rutig duk och allt.

Scenografin är vackert uppbyggd. Ska bli kul och se denna föreställningen den 14 juli då vi har biljetter köpta. Hoppas bara på fint väder, det är ju trots allt utomhus teater. Men får gardera med regn kläder i så fall.
Helt otroligt med denna vackra oas mitt i stan. All grönska runt omkring, vi är bortskämda vi som bor i denna staden!!!

Det vackra lusthuset ligger fint inbäddat mellan träden och alla gammeldags vitmålade trädgårds möbler inbjuder till en mysig fikastund. Allt fika bröd är hembakat och smakar otroligt gott kan jag intyga.

Dagen avslutades nere vid Svinö och brofästet. Ville visa sambon denna plats som dessutom är en badplats. Finns även ett hund bad här. Fin utsikt över Ölandsbron o Kalmarsund är det härifrån. Utifrån ett något udda perspektiv kanske.......

Ha en fortsatt skön sommar alla goa läsare, soliga kramar fr Lotta