Naturen spirar för fullt

Visst är det väl underbart nu när naturen formligen exploderar i olika gröna nyanser och allt fler blommor slår ut. Varit kylslaget länge så plantering av sommarblommor på uteplatsen har dröjt längre än tidigare år. Med kalla frostnätter vågar man inte chansa att nyplantera massa plantor som sen dör av kyla. Alternativet är förstås att varje kväll flytta in samtliga blommor in i värmen.
 
Nu har vi dock planterat lite blommor i urnor och krukor. Inte köpt lika mycket blommor som åren innan. Det kostar ju en del och vi lever ju bara på min pension så försöker vara ekonomiska. Smålänningar!!!
 
 
Grodsamlingen är framme såklart och några urnor med blommor. Betongbåten med rostigt segel är jag så glad över att jag köpte på Skördefesten i höstas.
 
 
Alldeles lagom storlek på vår lilla trädgårdstäppa. Altan med bord och stolar, liten gräsplätt och sen har vi björnbär och blåbärsbuskar mot husväggen. Liten blomhörna med Salixträdet i ena hörnan. Pallkragarna ska vi plocka bort då inget växer i pallkragarna sen grannen byggde sitt massiva plank. För skuggigt där.
 
 
Såg helt annorlunda ut bara för några dagar sen. I tisd 9 maj vaknade vi till en vit vintervärld. Trodde jag drömde. Har aldrig upplevt snö i maj månad förut. Turligt nog var de blommor vi planterat insatta på vår inglasade balkong då det varnats för minusgrader den natten. Snön smälte dock undan fort.........
 
 
 
Är ett slit och släpande att ha trädgårdstäppa!! Nej jag gör inte trädgårdsjobbet utan sambon är trädgårdsmästare/vaktmästare hemma hos oss. Denna fina skottkärra med blommor fanns på Ölands Köpstad under helgen 13-14 maj då det firas Öland Spirar. Ett evenemang med fokus på trädgård och odling.
 
 
 
Lite musikunderhållning av Tony Strandberg bjöds det på till lunchen eller fikastunden inne på Köpstaden denna lördag. Vi fikade och njöt av lite blandad musik. Jag har inte varit iväg så mycket från hemmet sen sjuktiden i mars, så var skönt att komma hemifrån en stund. Vi åkte en tur med bilen på Öland och såg all grönska medan solen sken från en blå himmel. Livskvalité.
 
Ha det nu så gott och hoppas solen fortsätter lysa på oss alla framöver. Själv har jag 2 läkarbesök inbokat under kommande vecka och ska även unna mig en fotvårdsbehandling på mina värkande trötta fötter.
 
Kram från Lotta
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Det ser jättefint ut på er altan. Blommorna kommer ju att växa till sig och fylla upp krukorna. Pallkragarna kan ni väl flytta lite utåt . Eller ? Det är ju synd om ni inte kan ha lite grönsaker att plocka in. jag håller med att blommor kostar en del. Jag sår ganska mycket själv. Du får gärna lite plantor av mig om du ändå vill väcka liv i pallkragen .Hör av dig i så fall.
Kram Eva

2017-05-28 @ 20:20:02
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0