Blodförgiftning igen

Jag hade återfått min energi en del efter blodförgiftningen i mars. Så under början på maj tyckte jag att jag orkade lite mer än innan. Men säg den lycka som varar för evigt!! Det blev en ny runda till akuten och till intensiven för vård av ännu en blodförgiftning.
 
Hade besök av kommunsköterska 18 maj för provtagning och byte av tryckavlastande förband på ena foten. Han råkade klippa mig i foten med en oren sax så litet sår uppstod.
Kvällen efter kom en plötslig frossa samt värk och värmeökning i vänster underben. Det ben som såret var på. Kände igen symtomen som rosfeber. Det lilla såret var ingångshål för bakterier.
 
Transport med ambulans till akuten och där sedvanliga prover och undersökningar. Blev sen inlagd på medicinavdelning då infektions avd var fullbelagd.
 
Blev sämre under lördagen med feber och blodtryckssänkning. Blev sen flyttad till IVA intensiven då det bedömdes att jag fått blodförgiftning (sepsis).
8 dagar med intensivvård blev det. Jag mådde allt annat än bra. Sänkan var skyhög, blodtrycket otäckt lågt, benen värkte och svullnade upp rejält. 2 stora blåsor i knähöjd på rosfeberbenet. Personal kunde knappt vidröra mina ben så ont gjorde det.
 
Rött rosfeberben med svarta nekroser där blåsorna varit innan. Det svarta är död vävnad och togs bort för att såren ska kunna läka. Inte skönt alls när det gjordes.
 
Jag ska drabbas av allt så när personal på intensiven skulle dra bort en artärnål i mitt högra lår/ljumske så uppstod en inre blödning. En personal stod och tryckte sina fingrar hårt mot mitt lår i 45 min. Fy attans vad ont det gjorde. Sen satt dom nåt form av bälte/bandage över låret med 40 kg tryck. Aj aj aj i 2 timmar satt detta bältet där. Jag skrek av smärta. Var omtöcknad. Bad om smärtlindring såklart. Gjordes ultraljud och ct röntgen för att se om det fortsatte blöda. Men tack o lov så gjorde det inte det. Förlorade dock en del blod så fick några påsar nytt blod och massa vätskedropp.
Har nu en rejäl svullnad på låret samt en jobbig smärta efter denna onödiga händelse.
 
Blev flyttad till infektions avdelningen för fortsatt vård. Mer antibiotika och benen lindades för att svullna av. Kunde ej röra mig så mycket eller ta mig ur sängen själv. Så fick bli taklift för att kunna sitta upp i rullstol vid måltiderna. Var ju likadant förra gången i mars.
 
Hade mycket besök både på IVA och på infektion. Dels är det kul och man får annat att tänka på o prata om.
Besök från Malmö, Karlstad, Stockholm, Vetlanda och Kalmar.
 
Lilla Agnes 5 mån var o hälsade på mig på intensiven. Ja hela Malmögänget var hos mig. Kul att få se den lilla godingen.
 
 
En till liten goding. Lilla Freja 6 veckor med mamma Helena från Stockholm hälsade på mig på infektionsavd.
 
 
Var Nationaldag 6 juni när jag var inlagd så det firade vi med goda vänner och med tårta. Jag var isolerad på rummet så man får göra det bästa av situationen.
 
VARNING SCROLLA FÖRBI NÄSTA BILD OM DU VILL -  VISAR MINA SÅR PÅ BENET!!
 
 
 
 
Så här kan det bli av en rosfeberinfektion. det som var blåsor från början blir öppna sår. Tack vare ett sår på foten som kom till av misstag el slarv. Såren läggs om av kommunsköterska 2 ggr i veckan nu. Kommer ta tid att läka. Säkert ett halvår. Har haft likadana sår på höger ben av rosfeber. detta var 2014.
 
Har bytt kommunsköterska. Kändes inte bra, blev så spänd när min dåvarande sjuksköterska kom och skulle byta förband. Har anmält hela händelsen till IVO och även till medicinskt ansvarig sköterska i kommunen.
Har varit hemma drygt en vecka från sjukhuset nu. Tufft här hemma. Min sambo får hjälpa mig i stort och i smått. Orken finns inte där. Vilar mycket.
Men jag kämpar på, finns inget annat.
 
Kram från Lotta

Kommentarer
Postat av: Eva

Kära Lotta ! Helt rätt...du har otur och drabbas av än det ena än det andra. Jag önskar verkligen att du får vara frisk en längre tid så du får njuta av sommaren. Ni har ju en så mysig uteplats där du kan sitta och lapa i dig sommaren.
Önskar dig tillfrisknad här med kramar från Eva

2017-06-20 @ 11:05:17
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0