Firat födelsedag

Ännu ett år har gått och jag fyllde alltså år härom dagen. Har väl slutat att fira egentligen men alltid kul att få besök och fika tillsammans. Vi fixade lite varma mackor att bjuda på. Skinka, svamp, ananas och riven ost på grovt franskbröd samt en Almondy tårta till kaffet. Enkelt smidigt och gott.
 
Fina blommor, ljuslykta, chokladask, olika tesorter, skorpor mm fick jag i present.
 
 
Fick även trisslotter - dock utan vinst!!
 
 
Varma mackor - här blev det jordnötter på skinkan och ananasen, riktigt gott.
 
 
Almondys mandeltårta är riktigt god. Till gänget som kom dagen efter min födelsedag bjöds det på hembakad apelsinsockerkaka med grädde och egenodlade björnbär.
 
Att bli äldre och dessutom har flera kroniska sjukdomar påverkar kroppen. Just nu mest problem med mina ögon. Hela min omgivning ser jag som i en dimma. Ser att det kommer folk mot mig t ex men jag kan ej urskilja deras ansikten. Jättejobbigt. Svårt och läsa, se på tv, jobba vid datorn etc. Men finns förstoringsprogram till dator bl a.
Var hos synpedagogen i veckan och fick olika förstoringsglas med mig hem. Ska få förstoringsprogram till datorn med. Gick igenom olika situationer och vad jag kan tänka på för att underlätta när jag ser så kasst. Min dimsyn beror på mina torra ögon pga reumatiska sjukdomar. Haft många infektioner och inflammationer i ögonen som gett ärrbildningar. Väntar på att få ögondroppar med lite kortison i - är licenspreparat från utlandet så tar tid att få fram. Hoppas på dessa.......hoppet är det sista som överger mig.
 
Två synhjälpmedel, en förstoringslinjal och ett förstoringsglas i fickformat.
Mycket bekymmer man drabbas av som kronisk sjuk. Blir så fort trött av att se suddigt. Plus tröttheten av att ha daglig värk i kroppen. Men det funkar trots allt. Är en seg jäkel.......
 
Ha de gott kära läsare.
Kram från Lotta

Kommentarer
Postat av: Eva

Vilken trevlig födelsedag och vilka godsaker ni bjöd på. Visst är det trevligt att fylla år med lite kalas, men åren som går de vill man gärna glömma. De går för fort.
Tråkigt att du ska behöva lida av ännu mer bekymmer. Men du är en "attans" person som ändå håller humöret uppe och är glad. Och så har du ju goé Bosse !!!
Kram Eva

2017-02-19 @ 17:52:26
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0