Julbord, jultallrik och julgröt

Det är ju verkligen tid nu för julbord och allt det som hör julbordet till. Åtminstone om man beger sig till nåt matställe/restaurang som serverar julbord. Vi var för ett tag sen och åt julmat då vår bostadsrättsförening varje år bjuder de boende på julmat. Det var på den lokala fotbollsarenan Guldfågeln Arena som vi var. Maten var sådär, Smakade inte så mycket och den varma delen av maten var till viss del oätlig nästan. Tur att vi inte betalade ur egen ficka. Tråkigt ändå.
 
Sill, lax, ägg, julskinka och lite annat på min tallrik. Till efterrätt blev det ris a la malta och ostkaka med sylt o grädde. En struva och lite choklad fick med plats i magen.
 
 
I lördags blev det en tur till Öland och besök på julmarknader i Ekerum och Glömminge. Vi åt en gudomligt god jultallrik i Rälla åxå. Mat måste man ju ha varje dag liksom. Trevlig utflykt i kallt men soligt väder.
 
Köpte mig ett par torgvantar i Ekerum. Har svårt med vantar för mina krokiga snedställda fingrar men dessa värmer i alla fall en del av handen och knogarna.
 
 
Syrran och jag i Rälla där vi drack glögg och åt jultallriken. Stället heter Edith o Julia BoB.
 
 
Supergod jultallrik med både kall mat och småvarmt. 99 kr inkl glögg och pepparkaka samt bröd o ost. Serveras även kommande helg 9-10 dec.
 
 
Efter julmat måste man ju ha nåt sött!!! Nää måste man inte men Pernilla som stod på julmarknaden i Glömminge sålde hembakat, bakat på smör och med kärlek. Blev några Bountybollar och kladdkaka som hamnade i frysen hemma.
 
Igår tisdag 5 dec var det dags för reumatikerföreningen i Kalmar att ha grötfest med juligt tema. En tradition vi haft ett flertal år nu. Lokalen julpyntad och glögg och pepparkaka o sen risgrynsgröt med julskinkmacka stod framdukat. Ca 25 medlemmar deltog.
 
Det är så gott med julgröt och julskinka på smörgåsen.
 
 
Ett lotteri såldes med många skänkta vinster bl a dessa fina varukorgarna.
 
 
Här sitter jag och sambon på gårdagens grötlunch. Jag hade med mig mina julkort och sålde ett gäng. Kul att dom uppskattas.
 
Någon som är hungrig nu efter att ha läst om julmat och julgröt mm? Jag förstår om det är så.
Nu laddar vi inför vår sista julmarknad för året. På sönd 10 dec finns vi på Skälby Julmarknad i Kalmar. Kl 11.16 är tiderna som gäller. Det kommer vara många utställare på plats. Hantverk, ätbara produkter, café, ponnyridning, dans kring granen mm. Alla är varmt välkomna!
 
Kram från Lotta Tomtemor

Kommentarer
Postat av: Eva

Härligt med julmat, men det ska förstås smaka bra. Vi åt julbord i Lybeck men det liknade inte alls vårt. Ska nog prova på Länsmuseets.
Fina torgvantar du köpte. Man ska hålla sig varm om händerna. Julmarknad hit och julmarknad dit. Nästan likadant överallt. Utom där vi var i Kornettgården. Det var en femetta med nostalgi !!!
Lycka till på Skälby.
Kram Eva

2017-12-09 @ 18:26:40
URL: http://evaspysselsida.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0