Vår julafton 2016

Ingen julstress eller julhets inför julen för vår del. Det blir vad man gör det till. Ingen tackar oss för att vi stressar ihjäl oss. Trängas i affärer dagarna innan jul höjer ju pulsen på vem som helst. Vi handlade matvaror den 21 dec tidigt på förmiddagen i lokala ICA affären och det var så lugnt och fridfullt då.
Vi byter inte massa julklappar heller. Det blir för dyrbart. Min son och hans tjej får några julklappar plus ev nån till.
 
Julafton inleddes med frukost och övriga morgonbestyr. Jag har ju hjälp av hemtjänsten varje morgon - även om det är julhelg. Jullunchen skulle vi inta tillsammans med min mamma, min son och hans flickvän här hos oss.
 
Började med glögg och pepparkakor och sen julgröt med julskinksmörgåsar. Alltid så himla gott.
 
 
Lite julklappsbyten - jag fick ett värmehjärta för värkande händer mm. Lotten var en vinstlott på 50 kr!! Alex öppnar med paket, hon fick ett armband av mig.
 
 
Jag hade varit snäll tyckte sonen - så jag fick ett fint ljusklot i keramik från Alsens på Öland. Ska visa när det är upphängt. Sonen önskade sig pengar och dom fick vars en namn mugg i keramik från Gabriel Keramik åxå.
 
En stunds vila och sen fortsatte firandet hos min syster för mig och sambon. Sonen med flickvän åkte till hennes släkt och fortsatte sin julafton. Kalle Anka såg vi självklart kl 15 - det är ju tradition.
 
Bänkade framför tvn o Kalle Ankas jul. Jag och min systers dotter med pojkvän och syrrans barnbarn.
 
 
Julmaten står framdukad och min sambo Bosse tar för sig av allt gott. Som vanligt tillagades alldeles för mycket mat. Blev massor över som får ätas av i flera dagar framöver.
 
 
Julklappar i mängder under granen. Någon eller några hade tydligen varit extra snälla i år.
 
 
Moa 10 år hade varit extra snäll - hon drunknade nästan bland julklappar och julklappspapper!!
 
 
Även om man var mätt efter maten så gick lite julgotter ner i magen. Dessa med vit choklad och polkagrisar gjorde jag och dom blev väldigt goda. Klickade ut chokladen i formar istället för på en plåt. Var smidigare och äta dom så här.
 
Väl hemma igen så blev det ett glas Samarin för mig. Sen tv tittande på Svensson Svensson och filmen Tomten är far till alla barnen. Åxå det är traditioner. Sambon ville gå på midnattsmässan i kyrkan men jag stannade hemma. Vår lugna julafton 2016 var sen slut.
God fortsättning!
 
Kram från Lotta

Kommentarer
Postat av: Carin Andersson

God fortsättning på helgen!

Ja , håller med om att det blir alldeles för mycket mat i julhelgen, samma här....här blev det dopp i grytan på julafton, vi bjöd in grannen som blev änka förra året och är helt ensam. Annars har vi varit hemma, bara varit hos en släkting på juldagen och åt lite. Julklappar har vi slutat med, ger varann något bara.
Skönt det är vardag igen, tidningen kommit och vardagssysslorna också....
Ha en fortsatt fin vecka, ta hand om er, kramar, Carin

2016-12-27 @ 08:42:48
Postat av: Eva

Så trevlig julafton ni hade. Du har så rätt ...det är inte bra att stressa . Vi hade en liten julafton bara 7 pers. Och sen blev det en stor på juldagen med hela gänget. Mycket gott här också, som vi håller på att plocka fram fortfarande.Det är våra barnbarn som får mest julklappar. Vi vuxna lottar en paket till någon. Jag blev lottad min gubbe och hade fullt sjå att inte avslöja det.
Vardag igen och jag sorterar och plockar i mitt scraprum. Får se när min skaparlust drar igång .
Ha det gott ni båda. Kramar Eva

2016-12-27 @ 16:44:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0