40 år sen Ölands Djurpark öppnades

8 maj 1975 öppnades Ölands Djurpark en bit från brofästet på Ölandssidan. Boris Brawin var den som plöjde ner pengar i projektet och ägde och drev djurparken under många år. Han var tivoliägare och drivit olika tältvariteer på marknader runt hela landet i många år.
Lite kuriosa och extra kul att hela familjen bodde i samma by som jag växte upp (Rockneby) och jag var skolkamrat med av familjens döttrar. Jag var hemma hos dom flera gånger under småskoleåren.
 
Igår 40 år senare bjöds det på extra billig entré, 20 kr för vuxna och 10 kr för barn. Samma entré som för 40 år sedan. Klart vi anammade detta och tog bilen över Ölandsbron för och titta på lite olika djur. Min sambo har ej varit där innan. Och det var många år sedan jag var där senast.
 
Vi kom dit ca 20 min efter öppning och köerna mot entrén var riktigt långa. Dom hade ej väntat sig denna anstormning med besökare utan hade bara 1 kassa öppen. Precis när vi till sist kom innanför grindarna insåg dom att de skulle öppna ännu en kassa. (Här har vi närmat oss entrén efter låååång väntan)
 
 
Kunde ju inte gå förbi utan och hälsa på släktingarna!!! Här kan man stå länge och betrakta deras rörelse mönster osv. Så himla likt oss människor :-)
 
 
Ja men titta här!! Vem är jag?? Haha
 
 
Kragbjörnarna på sitt Björnberg. Ser så mjuka och gosiga ut men skenet bedrar. Vill inte möta en sån bamsebjörn ute i det fria........ men söta och titta på.
 
 
Dessa charmtroll - Ringsvanslemurer - var kvicka och roliga o se på. Folk gav dom gräs och maskrosor o det åt dom upp snabbt. Slogs nästan om grässtråna. Kändes åxå krammysiga!!
 
 
 
Hela djurparksdelen är lummig och skön med massa olika träd. Massa blommor är planterade och det gör det fint och inbjudande.
 
 
Sambon tog en fin bild på ett lejon på stenen. Väl inhägnat område för stugbyn ligger alldeles intill precis utanför djurparken. Tänk att vakna till lejonens vrål.........
 
 
Många olika sorters djur som vi såg. Minns ej vad dessa heter........minnet sviker!!
 
Trevliga timmar med mycket intryck. Solen sken, lite blåsigt emellanåt men helt ok. Bara djurparksdelen som är öppen nu. Vissa helger och efter skolavslutningarna runt 12 juni öppnar även det stora tivolit och badlandet. Då är entrén 350 kr per person, barn under 1 m går in gratis. Fast då har man fri tillgång till ALLT. Se på djuren, åka hur mycket karusell du vill, bada i alla olika poolerna, kolla in dinosaurier parken, kolla ormar mm i terrariumet.
Läs mer på
 http://www.olandsdjurpark.com/
 
Kram från Lotta

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Åh, det var längesedan jag besökte Ölands Djurpark. Det blir inte av nu när barnen är stora.
Kram!

2015-05-09 @ 17:13:09
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0