Dans på tiljorna

Efter att ha firat midsommarafton inomhus pga väderläget kände jag för att åka en runda med bilen under midsommardagens eftermiddag. Visste att det var sedvanligt firande på Revsudden norr om Kalmar. Mina gamla hemtrakter då jag växte upp i Rockneby. Under mina barndomsår cyklade till badplatsen på Enerevet och vi åkte ofta till Revsudden för att kolla färjetrafiken till Stora Rör på Öland. Detta var innan Ölandsbron byggdes.
 
Kalmar Folkdanslag står för firandet på den gamla festplatsen i närheten av hamnen och gamla färjeläget. Den gamla dansbanan. några lotterikiosker och serveringsbod byggdes 1957. Det var en välbesökt och populär festplats under sena 50 talet och 60 talet. Många fester och danstillställningar hölls här.
Kalmarsund ligger så fint intill och ramar in den mysiga stämningen.
 
 
En hel del folk fanns på plats. Några dansade, en del fikade på hembakat bröd som såldes eller prövade lyckan i någon tombola.
 
 
Vi spelade på chokladhjulet och tog några lotter men vann inget!!
 
 
Medlemmarna i folkdanslaget hade sina fina hembygdsdräkter på sig och solen sken så fint här nära Kalmarsund. Hemma i stan var det mulet minsann.
 
 
Folkdanslaget hade uppvisning av diverse olika danser till musik av Kalmar Spelmanslag. Traditioner är lite fint trots allt.
 
Som barn fick jag följa med mina föräldrar till just denna dansbanan. Har inga egna minnen från det men fått berättat för mig. Jag fick sitta på pappas axlar och lyssna till storheter som Sven-Ingvars och Trio me Bumba!! Även Thore Skogman, Harry Brandelius och Anna-Lena Lövgren (Lyckliga gatan mfl låtar) har spelat här. En populär festplats på sin tid. Nu används denna festplats enbart varje midsommardag. Lite synd faktiskt.
 
Nostalgiska minnen, kram fr Lotta

Kommentarer
Postat av: Ekenäsliv

Så mysogt ni haft det! Alltid trälig att åka på en liten tur :)
Men det kom ju även lite regn idag, ha ha nästan så man börjar tycka det är märkligt med en dag UTAN regn snart;-)
Kram Anna

2015-06-21 @ 20:28:03
URL: http://www.ekenasliv.se
Postat av: Evas pyssel

Det är jättetrevligt på Revsudden. Mysigt att se folkdansarna dansa. De brukar vara i Kristvalla också. Men vi var däremot inte där i år.
Kram Eva

2015-06-22 @ 22:00:02
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0