Sjukhusvistelse

Ja då har jag varit inlagd på sjukhuset igen. Ibland känns det som det är mitt andra hem. Är jag inte inlagd på nån avdelning så är det besök på någon mottagning. Tur det finns frikort inom vården. Skulle kosta en förmögenhet annars.
Inte är det kul heller- varken med inläggningar eller läkarbesök. Men visst är det bra att sjukvården finns och att man kan få hjälp med de krämpor och besvär som uppkommer.
I måndags morse vaknade jag tidigt med världens frossa. Ropade på sambon, behövde ta en temp. Inte mycket feber, men 37.9 visade termometern. Frossan fortsatte och ena benet kändes varmare än det andra. Sambon tittade på benet och det var både rött och varmt. Jaha en ny Rosfeber - den 3e i ordningen denna sommaren!!!
 
Ringde sköterskan inom hemsjukvården för att få en bedömning. Han kom och sa att jag skulle direkt till akuten med min sjukdomsbakgrund. Återkommande rosfeber infektioner kräver behandling fort. Och jag har ju en del bekymmer i bagaget sen tidigare.
 
Blev snabbt omhändetagen på akuten och div blodprover togs. Fick vätskedropp och så småningom satts även ett penicillindropp. Fick vänta på en plats på infektionsavdelningen, där jag under eftermiddagen fick flytta in på en enskild sal.
 
Detta är en vanlig syn för mig, mediciner direkt in i blodet för snabbare verkan.
Att jag hamnade på enskild sal var för att dom ej var säkra om jag hade någon smittsam magsjuka. Haft lös mage efter alla de penicillinkurer jag tagit under sommaren. Inget konstigt alls för min mage reagerar så på den typen av medicin. Mina besökare fick gå genom slussen och tvätta sig och sprita sig extra noga. Turligt nog klingade besvären av och efter 4 dagar hävdes isoleringen.
Skönt för mig som äntligen kunde öppna dörren ut mot korridoren och se nåt annat när jag så ville gå ut från rummet.
 
Var inte alls lika påverkad av infektionen denna gången som jag var i jan-febr då jag var inlagd på samma avdelning. Hade aptit nu och klarade av att komma i och ur sängen själv osv. Blodproverna bättrade sig efter några dagar och snabbsänkan låg under 5 vilket är jättebra för att vara reumatiker. Värdet för vita blodkropparna blev bättre åxå.
Efter 4e dagen byttes dropp var 6e timme ut mot tabletter. Så nu tar jag stor dos penicillin på hemmaplan i en vecka totalt.
 
Denna söta nalle fick jag av en väninna som kom på besök. Det värmer verkligen med omtänksamma familjemedlemmar och vänner som bryr sig om mig.
Hade en hel del besök, pratade i tele med några, chatt och sms kontakt med andra - Ja det är så skönt att NI alla finns runt mig. Inte minst min sambo som varje dag kom 2 ggr om dagen till mig och höll mig sällskap.
Härligt att sonen med flickvän nu bor nära och lätt kan ta sig till mig när jag behöver dom i min närhet. Blir så glad i hjärtat <3 TACK
 
I fredags - efter 5 dagar på sjukhuset, fick jag åka hem. Rodnaden på benet har lagt sig en del. Febern borta. Men tröttheten är konstant. Likaså det sår som är öppet på benet och nu måste läka.
Detta sår som är anledningen till att hudbakterier letat sig in under huden och orsakat infektionen.
Hjälp av kommunens sjuksköterska samt hemtjänst framöver alltså.
 
Till helgen väntar Skördefesten på Öland. Hoppas ha ork att åka dit och se lite av allt hantverk och lokal odlad mat mm som visas på ön hela helgen.
 
Kram fr Lotta
 

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Så jobbigt du haft det, men skönt att höra att du mår bättre. JAg var hos Eva Kvarnkullen för två veckor sedan. Vi ska träffas igen, skulle vara så roligt att träffa dig också. Enligt Eva så bor du inte så långt från henne.
Kram!

2014-09-22 @ 12:26:30
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com
Postat av: Eva

Lotta vilken sommar du haft med alla dessa sjukhusbesök. Men du är en fighter och mellan varven skapar du/ni vackra juldekorationer.Och nu har det kommit mejl från Kåremo så vi gör oss väl beredda. Eller hur ?
Kom hem från underbara London med sista planet i måndags. Fantastiska dagar med sonen, scrapmässa, shopping och promenader. Jag njuter sååå i denna stad.Och mässan ger mig så mycket inspiration. Måste dock begränsa inköpen för väskan blir tung och mitt scraprum kan lätt svämma över annars. Har redan testat mina nya dies och en ny typ av blomdekoration som "demades" där.
Hoppas ditt ben är bättre och att du får möjlighet att ta en sväng till Öland i helgen. Vi ska dit med vårt "matgäng". Kram Eva

2014-09-25 @ 10:37:54
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0