Julig mat och juligt pynt

Vår julafton var lite seg och avslagen pga att både jag och sambon är rejält förkylda och har mindre energi. Planerat var att min mamma och min syster med man skulle äta julmat hos oss under sen eftermiddag/kväll då min syster tillhör skaran som jobbar under juldagarna.
Var tveksamma till om orken fanns att laga till maten och umgås under några timmar. Men vi gjorde som planerat och hjälptes åt så gott det gick. Mindre sorter på julbordet och inte i stora lass som det brukar vara. Brukar inte synas att vi ätit utan skålar och fat är överfulla med julmat efteråt och maten åker in och ut ur kylskåpet under flera dagar efteråt.......... kanske känns bekant?  För tänk om inte maten räcker till alla!!!
 
Julmaten står framdukad på vårt köksbord. Sill, lax, ägg o Janssons har prio ett, sen kommer skinka och sylta och lite småvarmt. Räcker gott och väl.
 
 
Min jultallrik med div godsaker på. Att det kan va så himla gott med mat!! Hade dukat i rött och svart o med några tända ljus och en julgrupp på bordet blev det fint och avkopplande - som det ska vara.
 
 
Givetvis såg vi "Kalle Ankas Jul" på tvn. Även "Karl-Bertil Jonsson" och "Svensson Svensson"  tillhör ju kultprogrammen man bara vill se på julafton-varje år!! Filmen "Tomten är far till alla barnen" såg vi åxå under kvällens gång.
 
 
Glögg grytan har hängt med i massor av år, så praktiskt med att muggarna hänger runt kanten. Den porslins målade tomten har en av mina fastrar målat. En kär faster som tyvärr ej lever längre.
 
 
Köpte denna annorlunda väggljusstake för många år sedan. Kul med del av ett kranvred........ lite julig ljusmanschett gör den finare.
 
Änglar är fint och jag har några lite här och där. Denna hörna är fin. När ljusen är tända blir det ännu finare!!
 
Vi byter inga julklappar vi vuxna. Jag ger min son och hans flickvän julklappar och vi får av dom. Vi skulle setts under lördagen men pga vår förkylning blev det ingen middag tillsammans. Bytte dock lite julklappar!!!
Jag fick 2 superfina ljuslyktor och en inbjudan till en gemensam middag på restaurang Larmgatan 10 framöver.
 
Resten av juldagarna har gått i stillhetens tecken. Mycket vila och tv tittande blir det. Har inte ork till mycket tyvärr. Men mest behövligt och ta det lugnt och läka sig.
Skickade dock iväg sambon till Rusta för och kolla REA utbudet på julsakerna. Brukar köpa julkortsstommar och göra egna julkort av samt köpa kylskåpsmagneter i form av änglar och tomtar. Och det fanns - det jag ville ha. Kanon ju nu kan jag pyssla igen om jag vill och orkar.
 
Inga planer för nyårsafton, men lite god mat blir det säkert. Åker nog ner till Kalmar city och ser det fina fyrverkeriet vid Slottsfjärden vid 17 tiden.
 
Önskar er alla God fortsättning och ett Gott Nytt År. Kram fr Lotta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0