Kreativitet och musik gör gott!

Känns som skaparlustan och min kreativitet börjat komma upp till ytan igen efter ett långt uppehåll.
I början på året fortsatte jag min tillverkning av olika ler figurer såsom vättar o tomtar. Dekorerade en mängd små tändsticksaskar. Allt för att inte belasta min kropp med all tillverkning under höstmånaderna.
Men den elaka Rosfebern däckade mig totalt under lång tid.
 
Fick lust att börja med några julkort förra veckan. Hade fyndat en kortsats på Panduro hobby på nyåret.
 
Enkel modell av julkort men stilrena och fina ändå.
 
Hade andra kortstommar och kuvert liggandes och en del mönstrade papper, så fortsatte med fler kort. Kul när man börjat klippa och skapa ju.
 
Änglar är ju alltid populärt. Detta kort i lite shabby gammeldags stil.
 
Det jag tillverkar mest är figurer såsom tomtar, vättar, pepparkaksgubbar och svampar i hobbylera. Panduro bl a har sån lera, heter då Fimolera. Finns i många olika färger. Bara fantasin som sätter gränserna. Man härdar figurerna i en vanlig hushållsugn på 130 gr så blir dom hårda. Ännu har jag ej börjat med leran då värmen som är nu gör leran väldigt mjuk. Svårt o få den att hålla ihop med kropp och luva t ex.
 
Dessa tomtenissar tillverkade jag i början på detta året. Så himla skoj men jag får ont i mina redan förvärkta händer. Men glömmer det onda medan jag håller på och tillverkar.
 
Musik av olika slag mår jag åxå gott av. Och musik finns ju runt oss på olika sätt. Live musik är dock bäst och lyssna på tycker jag. I vår stad och runt oss på andra ställen är det mycket musik sommartid.
I veckan spelade Lasse Stefanz sina sköna dansbandstoner på vårt ena torg. Just den kvällen stod regnet som spön i backen. Vi var rustade för regn, så jag sjöng med för full hals och klappade takten under min regn cape!!
 
Torsd-lörd var det Stadsfest med många olika artister och jippon i vår stad. Vi avstod det mesta men var inne i city o lyssnade på Martin Stenmarck en av kvällarna.
 
Massa folk på stadens Stortorg och det var en härlig ljummen augustikväll. Duktig artist och bra musiker men kanske inte den musik jag helst lyssnar på.
 
En tradition varje år är att åka till Sandbergens gamla festplats i St Frö på Öland. Där spelar den öländska orkestern Lasse Trofasts lite blandade låtar. Allt från lite rockigt, dansband till andliga låtar. Folk sitter i medhavda stolar under tallarna med havet strax intill. Solen sken och det var allmänt mysigt och jag sjöng med för full hals igen. "Pärleporten" och "Store Gud" och "Sträck ut din hand" m fl låtar spelades och sjöngs med i.
 
Sandbergens festplats är en anrik gammal festplats där det varit dans på tiljorna förr i tiden. Nu anordnas en stor reggae festival här varje år med tusentals besökare.
Som sagt Musik är glädjefyllt och får må-bra hormonerna i kroppen att komma i gungning!! Så är det på mig i alla fall.
 
Önskar er alla en fortsatt skön augusti. Kram från Lotta

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Känns ganska avlägset till jul, men ska man hinna få ihop många saker så är det klokt att börja i tid. Och du brukar ha så många fina saker som du säljer.
Kram!

2014-08-11 @ 22:21:08
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com
Postat av: Margareta

Ja, här är en till som börjar i tid ser jag ;-)
Finfina julkort och tomtar du bjuder här!!

Jag har ju ( vis av skadan från tidigare år med novemberstress) lovat mig själv att 2014 ska det bli ett julkort i veckan (minst) hela året och hittills har jag lyckats hålla mitt löfte.
Behöver ca 70 julkort själv, och sen har jag några vänner som vill köpa så....
Lycka till med julmarknadsäventyret!!
Kram!!

2014-08-24 @ 01:16:28
URL: http://mormormargareta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0