Snöig 2a advent och Julmarknad

Jodå snön kom så lägligt till den 2a advent i år och dagen då det var dags för den traditionella Julmarknaden på Skälby gård här i Kalmar. Skälby är ett stort fritidsområde med en 4H gård med olika djur, där finns ett katthem, en stor populär lekplats för barnen, en dansloge som drar mycket folk sommartid, ett rikt föreningsliv av skilda slag mm.
Här anordnar flera föreningar en trivsam julmarknad både utomhus med dans kring granen och med flertalet utställare inomhus. Ingen entré- eller parkeringsavgift vilket gör att det kommer massor av besökare.
Snöfallet tilltog under dagen vilket kanske skrämde iväg några, då det blev lite väl slaskigt och kallt utomhus.
 
Men vi som stod inomhus gick det ingen nöd på. Jag hade plats i stora gamla boningshuset på Skälby gård. Ett hus med anor, så vackert.
 
Mitt hantverk. Tillverkade ett gäng lösa tomtar, fler kylskåpsmagneter och dekorerade stora tändsticks askar till denna min sista julmarknad för året. Tur det- för dom gick åt under dagen. Plus en del annat!!
 
Mina tomtegubbar på stubbar och en spegelram med jultema. och kom ihåg: Stressa inte, det blir jul ändå!!
 
Min bordsgranne o kompis sålde ätbara produkter. Hennes kroppkakespadslimpor hade en strykande åtgång.
 
En annan bordsgranne sålde dessa pyttesmå örhängen gjorda av Fimolera- som jag åxå jobbar med.
 
Det var så mycket folk som kom under dagen. Vi var 4 försäljare i detta rummet och alla besökare väntade tålmodigt på att komma fram till borden och kika på det som såldes.
 
Näver hantverket ser man inte mycket av idag. Hoppas intresset väcks till liv igen för gamla hantverks metoder.
 
 
Tomtefar himself (min sambo) står redo att betjäna kund!! Marie hade dukat upp med hemgjord Äppeldricka, blåbärsmos, svartvinbärsgelé och goda Ingrid Marie äppel bl a
 
Tyvärr hann vi ej gå runt och kolla utställarna på nedre våningen eller gå utomhus o kolla utbudet där. Men det är ju kul när det är fullt med folk nästan hela tiden och folk är köpglada. Liksom därför vi är där ju!!
 
Nu blir det så tomt och lugnt när höstens julförsäljningar är över för i år. Varit fullt fokus på att tillverka olika alster sen i början på september. Sen kom min axel skada lite olämpligt och ställde till det för mig. Men har trots allt kunnat tillverka en mindre mängd med alster trots värk i axeln. Men jag är envis!!!
 
Önskar er alla en fortsatt skön vinter vecka. Det lackar mot JUL - men stressa inte!!
Kram fr Lotta
 

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Det blir en helt annan stämning när det kommer lite snö. Hoppas du får en del sålt när du står på de olika julmarknaderna. Du gör så fina saker, jag beundrar dig verkligen. Och idéerna bara sprutar ut från ditt huvud.
Önskar dig en fin pysselvecka. Julkram!

2013-12-09 @ 14:11:41
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com
Postat av: Eva

Det ser jättefint ut på ditt bord, som vanligt. Och gott ut på bordet bredvid. Det var kanske bra att det snöade så folk höll sig inomhus.Nu känns det som man får ägna sig åt sitt eget julande. Har en beställning kvar dock. Nu kan ni koppla av och packa ner alla tomtar till nästa jul. Tomt ??!!!
Kram Eva

2013-12-09 @ 21:21:19
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Carin Andersson

Så mycket fint ni har att sälja, hur har ni hunnit med att tillverka allt? Hoppas det gått bra!
Ja nu ska väl julkortsmakeriet vara färdigt för iår, satt på marknad i dag och är helnöjd!

Ha en fortsatt fin helg och en god Jul och Gott nytt År!
Ta hand om er! Kram, Carin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0