Lördagsutflykt

Vi hade goda vänner på besök i lördags. En liten tur över till Öland stod på agendan. Våra vänner hade inte varit på Gårdby café och lanthandel tidigare så nu var det dags!!
Ett mycket populärt fika ställe på östra sidan av Öland, knappt 3 mil från Kalmar. Finns mycke fina saker att titta på och inhandla om man vill det. Är även en lanthandel i lite gammeldags stil. Finns även ett hus med bara kläder, skor o accesoarer för den som är ute efter nåt nytt.
Och så finns ju massa gott fika bröd att smörja kråset med. Matiga mackor, bullar, pajer och annat kalori rikt!! Svårt och välja ibland för ALLT ser så gott ut.
 
Hanna har lite svårt o välja vad hon ska fika.......
 
Så mysig miljö, nu med nya shabby målade möbler i hela café delen. Alla möbler finns att beställa på plats.
 
Vem tackar nej till en god kopp KÄRLEKSTE!!! Inte jag i alla fall, köpte med mig hem.
 
Solen sken mysigt men kallt i vinden. Fint med blommor, men dessa är fejk!! I detta hus finns massa inredning till salu. Massa fint husgeråd mm.
 
Olika tänkvärda skykltar såldes. Denna tycker jag vi ska anamma!!! "Livet är kort- ät desserten först"
 
Efter vi fyllt våra magar med div kalorier styrde vi bilen mot Färjestaden och Ölands Choklad. Dom har ett litet mysigt cafe o försäljning på hamnplanen där. Hört talas om att dom börjat tillverka glass själva och det ville vi provsmaka såklart. Ingen av oss tyckte väl att glassen var nåt extra, var väl som glass i allmänhet. Jag köpte dock 2 små choklad praliner som var super smarriga.........mums mums. En med smak av whiskey- jag som inte ens gillar whiskey. En pralin som var Söt och Salt. Rekommenderas varmt. 12 kr styck så man äter dom med andakt minsann.
 
Tjusiga små god bitar på Ölands Choklad- besök gärna om ni har vägarna till Öland.
 
Denna fina foto tapet finns hos Ölands Choklad. Visst minns man färjorna mellan Kalmar och Färjestaden, som trafikerade Öland innan Ölandsbron fanns. Härliga minnen. Liksom Folkan med takräcket, det var tider det.
 
Ha nu en fortsatt skön april vecka, så hoppas vi på vår värmen!!
Kram Lotta

Kommentarer
Postat av: Jessica

Värmen verkar komma nästa vecka :)))))

2013-04-08 @ 19:34:00
Postat av: Evas pyssel

Gu´ vad ni har frossat !!! Underbart. Vet du att mina första lärarår jobbade jag i Mörbylånga, åkte med dessa färjor varje dag och sista biten liftade jag med en kollega från Färjestaden. Det var tider det !!
Kram Eva

2013-04-09 @ 23:01:46
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Carin

Så mycket trevligt du visar och mycket gott!
Idag såg vi först en jättehumla och sedan 3 ärlor, riktiga vårtecken!

Sköt om er! Kram
Carin

2013-04-14 @ 18:09:35
Postat av: Jennie

härliga öland, dit längtar man minsann nu.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0