Mina hemtrakter

Jag är uppväxt i lilla Rockneby, den lilla mysiga byn ca 1.5 mil norr om Kalmar. En liten lugn by med kyrkan mitt i centrum!! Då jag växte upp tyckte jag att "alla känner alla" mentaliteten fanns i byn. Ingen kunde göra nånting förrän det var ute på byn........ Ingen aning hur det är idag, bor betydligt fler där idag.
Min barndom och skolgången i klass 1-6 var väldigt lugn och trygg. Vi var endast 15 elever i klassen och jag hade underbara skolfröknar både i låg- och mellanstadiet. Jag var väldigt blyg som barn och vågade knappt räcka upp handen i skolan. Men jag gillade skolan och hade hyfsade betyg.



Kyrkan mitt i byn!!

Minns min barndom som bekymmersfri. Mycket lek o stoj med syskonen och grannbarnen. Bodde under flertal år i hyreshusen nära kyrkan, så fanns alltid barn i närheten. Under skolåren hade jag mina bästisar som jag tillbringade fritiden ihop med. Var engagerad i Ungdomens Röda Kors bl a vilket var väldigt givande. Var även med i scouterna och spelade fotboll i anrika Rockneby IK. Spelade även kabareér i Folkets Hus när jag var runt 14-16 år- väldigt skoj och mycket tokigheter vi hittade på då.

På somrarna cyklade vi till Enerevet och badade. Det är vägen mot Drag och Revsudden. Idag är Drag bebyggt med massa nya hus och även Revsudden är förändrat. Tog en tur dit förra helgen och blev lite nostalgisk. Gamla minnen väcktes till liv.



Gamla färje läget för båtarna som gick mellan Revsudden och Stora Rör på Öland. Tänk vilket liv och rörelse det var här en gång i tiden. Minns hur mycket bilar och folk det stod i kö vid midsommartid varje år. Kilometervis av bilköer var det.



Fiskebodarna ligger precis orörda som jag minns dom från förr. Underbar miljö- älskar och vara vid havet det ger sånt lugn inombords.
När jag var barn och föräldrarna föreslog en biltur hit till Revsudden så hoppade jag och mina syskon jämfota av glädje!! Tänk så lättroad man var förr!!! Det tog väl 10-15 min med bilen och sen var vi där. Hade vi varit lydiga fick vi minsann en glass i hamnkiosken. Syrran och jag fick ofta dela på en Igloo isglass- en glass med 2 pinnar. Eller så fick vi vars en Vanilj puck. Dom var billigast. Sen satt man där bak i bilen eller utomhus och smaskade glass allt medan båtarna kom och gick. Bilar, folk och liv o rörelse- det var ett sant nöje det.



Dansbanan på Revsudden finns fortfarande kvar (kanske en nyare modell men ändå). Pappa har berättat för mig hur jag som barn satt på hans axlar och diggade musik här vid denna festplats. Trio me Bumba och Sven-Ingvars var visst mina favoriter!!! Jag har inga minnen från festligheter härifrån, annat än att jag som vuxen besökt midsommar firande vid denna dansbanan. Vackert inbäddad i grönska med Kalmarsund i direkt närhet- kan det bli vackrare? Knappast.

Det är underbart och besöka gamla platser som väcker minnen från förr. Är det kanske ett tecken på att jag blir äldre?

Varm kram till er alla, från Lotta

Kommentarer
Postat av: Eva

Ja det är inte lite Revsudden och Drag har förändrats. Jag minns också färjeläget. När jag först flyttade hit tog man ofta den vägen till Öland. Det var inte så långa bilköer här. Man blir förvånad idag vilka fantastiska hus som byggts upp. Ett riktigt trendställe. Rockneby är trevligt också. Jag gillar Fikochbutik. Gott kaffe och fikabröd där.

Ha en finfin helg. Kram Eva

2012-06-08 @ 21:28:10
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0