Midsommarhelgen

Ja då var midsommarhelgen över för denna gång. Den blev en blandad kompott av mat, gäster, sol, regn o massa annat. Ja precis som livet ska vara......
 
Midsommarafton bjöd inte på nåt behagligt väder som vi alla hade hoppats på. Vi chansade inte på att duka bordet utomhus, då det var rejält svala vindar med hot om regn. Fick bli ett pyntat midsommar bord inomhus istället. Min mamma och syster med man kom till oss för att njuta av en traditionell sill lunch.
 
Midsommardagen styrde vi kosan mot mina hemtrakter, Rockneby och Revsudden. Där anordnades för 40e året ett midsommar firande på den gamla dansbanan i närheten av gamla färje läget. Midsommar stång, människor i folkdräkter, lotterier, chokladhjul o kaffe servering lockade mycket folk till den anrika festplatsen. Närheten till Kalmarsund gör platsen än mysigare. Vi njöt av en fika med hembakat medan solen sken fr himmelen!!!
 
 
Dansen runt midsommar stången drog igång. Nån minut senare öppnade himmelen sig och regnet vräkte ner. Folk tog skydd överallt under minsta tak, båtskjul eller presenning!!! Efter en halvtimma drog regnet vidare och faktiskt kom solens strålar fram och värme oss igen. Härligt. Turen var på min sida- jag vann en broderad duk och en godis påse på chokladhjulet, alltid nåt!! Var trevliga timmar, fick även se lite dansuppvisning av Kalmar Folkdanslag. Vi grillade lite på kvällen och njöt av den goda maten - inomhus såklart!!
 
På söndagen kom kompisar på besök. Alltid trevlig och träffa goa vänner. Men först drog gubben och jag iväg o kollade in Rean på MIO möbler. Hade sett ett vitt köksbord med stolar som dom sålde till bra pris. Jag slog till och köpte detta, ville förnya köket lite åxå. Vår vän Per o Bosse åkte iväg och hämtade kartongerna med möblerna och började montera allt. Det ligger ju nerpackat i molekyler dagens möbler.
 
Så här tjusigt blev det- ljust och fräscht!!
 
Blev grillat kött även denna dag till middag, det funkar alltid. Lätt och smidigt åxå. Med klyftpotatis, en kall sås och lite plockgrönsaker blir det smarrigt. Sen lite glass till efterrätt- gott gott.......
 
 
På uteplatsen har vild kaprifolen börjat och blomma. Den är så vacker och doftar ljuvligt om kvällarna. Är så glad för denna klängerväxt som hängt med i massa år. Inte skött den så noga, borde klippt ner den o hållt efter den- men den blommar fint trots allt.
 
 
Ha en fortsatt skön sommar- om den bara behagade komma nån gång= den riktiga sköna sommaren.
Goa kramen fr Lotta
 
 

Kommentarer
Postat av: hanna åverling

Finn blogg tack för att vi fick komma och hälsa på er det var jätte kul :)

2012-06-25 @ 12:22:59
URL: http://hannaaaverling.devote.se
Postat av: Anne-Lie

Trist att det skulle regna på midsommarafton.
Ditt nya köksbord är jättesnyggt, jag jag ar köksbord på blocket.
Kaprifolen är också jättefin. Det är så roligt att läsa dina inlägg, du har så mycket positivt att skriva ännu mer sedan du blev sambo.
Kram!

2012-06-25 @ 16:40:44
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com
Postat av: Eva

Jag veeet Lotta !!! Jag måste ta mig i kragen och köra till stan utan att ha en lång lista att uträtta. Det ska bli och jag hör av mig.
Så fint du hade dukat på midsommarbordet. Vi brukar ibland åka till Revsudden på midsommardagen, men i år blev det stugan istället. Midsommarafton åker vi alltid till Kristvalla. Det är likadant firande där som i Revsudden. Kören där gör ett fantastiskt uppträdande , ett musikskådespel under ledning av Pia Nilsson. Hon var förut kantor i Rockneby. Annars rullar dagarna på , den här veckan med snickare. Förresten jättesnygg köksmöbel. Så roligt att piffa till sitt hem. Ha det gott !!
Kramar Eva

2012-06-29 @ 10:49:59
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0