Ny antibiotika kur - igen.

I torsd den 3 febr fick jag min 5e cellgifts kur av totalt 6 st. Slutet börjar närma sig och det är otroligt skönt o veta att det återstår 1 enda omgång till.
Men aldrig får man va glad, jag har 2 sår som sitter taskigt till i den mittersta regionen på min kropp :=))
Det visade sig att det är stafylokock bakterier i såren. Så nu får jag ta antibiotika igen. Tog ju det i samband med en urinsvägs infektion strax efter nyår.

Men det brukar ju hjälpa rätt snabbt med antiobiotikan, så får ju ändå försöka tänka positivt att det går snabbt över. Hoppas bara såren läker, nu kommer ju min kropp bli utslagen av cellgifterna igen. Immunförsvaret är ju nedsatt rejält. Men mina blodprover är okey, om än mina vita blodkroppar är lite i underkant.

Frågade avd läkaren en del frågor i torsdags; mina värmevallningar är oerhört jobbiga både på dagarna o nätterna. Behöver inte ens anstränga mig- svetten forsar ändå. Det är så himla jobbigt och bli dyngsur av svett. Kläderna klibbar fast på kroppen på dagarna o lakanet blir alldeles fuktigt i sängen på natten.
Läkaren sa att motion hjälper mot dessa svettningar. Motion ja det funkar ju jätte bra för mig nu- absolut INTE!!
För det första - är jag helt förlamad av trötthet,
det andra - har varit och är en jädra vinter med massa snö och ishalka överallt,
för det tredje- så har jag 3 reumatiska diagnoser som påverkar mitt dagliga liv
för det fjärde - jag har fortfarande känsel bortfall och myrkrypningar av ischiasen i min vänstra fot

................... och ändå ska jag ut o motionera enl läkaren. Klart jag skulle vilja röra mig fritt ute, ser fram emot ett snöfritt samhälle och lite mer värme. Det kommer ta tid att återfå den inre kraften och muskelstyrka i benen igen- det är jag medveten om. Men det ska gå och får ta den tid det tar.

Visst kan man ta östrogen mot svettningarna, men det ökar risken för återfall av nya tumörer. Och det vill jag inte
utsätta min kropp för såklart.

Har även kännt av yrsel ett tag. Men inte kollades mitt blodtryck på avd i torsd. Läkaren svarade att även detta berodde på för lite motion. Jaha!!! Undrar hur mycke läkaren (en kvinnlig) förstår min situation?? Kändes bara som hon tryckte ner mig ännu mer. Kände mig värdelös.
Men sen sa hon att det är bra om jag trampar lite med fötterna, så blodcirkulationen kommer igång rejält och blodet rusar upp till skallen - innan jag reser mig upp. Och det funkar ju faktiskt.

Vi diskuterade även torra slemhinnor. Då hjälper inte motion!!! Utan olja eller glidmedel - enkelt svar för en gångs skull!!!

Vi var 3 kvinnor på samma sal som fick cellgifts behandlingar i torsdags. Vi hade mycket trevligt och pratade mycket med varandra. Delade erfarenheter då vi kommit olika långt i våra behandlingar. Helt otroligt vad man lär sig mycket av varandra, och faktiskt upplever samma biverkningar som däckar en. Känslorna som florerar i själen när hårtussarna börjar åka från huvudet etc.
Vi träffas åter igen vi 3 kvinnor vid nästa behandlings tillfälle, ska bli trevligt (nåja) och utvärdera hur det gått för oss alla under dom 3 veckorna som går till nästa tillfälle.

Idag är det lördag o 2 dagar sen min behandling. Ännu känner jag inga biverkningar, men dom lär nog komma. Brukar känna av dom framåt lördag kvällen. Men visst hoppas jag att biverkningarna mildras eller håller sig borta helt - men det är nog ett önsketänkande.

Ikväll vankas Melodifestival på tv, jag bänkar mig i favorit fåtöljen och kommer äta en bit smörgåstårta - det är jag väl värd tycker jag. Ha de gott alla vänner och ni andra som läser min blogg. Kramisar

Kommentarer
Postat av: jessica

vad trött man kan bli på läkare som säger du måste motionera..o blablabla visst man mår bättre många gånger men är man inte kan är det ju inte så lätt

2011-02-05 @ 15:43:04
Postat av: Eva

Att du ska behöva ha den ena åkomman efter den andra !!! Men ditt humör är det inget fel på. Du är en kämpe. Idiotiskt att ut och motionera på isgator. Jag längtar verkligen efter mina promenader neråt skogen. Men jag är så rädd om min höft så jag avstår precis som du till vägen blir torr.

Tänk att du la märke till att Magnus C skulle till Kalmar. Det hade inte jag sett. Nu vet jag att han var på Kalmars guldfest. Synd att man inte hade en inbjudan dit. Men revyn var ju så sevärd så det hade jag inte velat missa. Hoppas du inte får så stora besvär den här gången. Nå´n gång ska det väl lätta för dig !! Kram Eva

2011-02-06 @ 23:46:52
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Eva

En jättestor hjärtekram till dig också min vän. Hoppas att du mår hyfsat bra och kanske kan pyssla lite. Ikväll ska jag till Garn&café i Smedby på temakväll. Det handlar bl.a. om att virka kärleksknutar. Passar ju bra för dagen. De där träffarna är så mysiga. Maria är så rar. Vet du att hon ska få en kompanjon i sin butik.... en scrapbutik. Det är så himla roligt. Vi är ju inte bortskämda med sådana butiker häromkring.Jag tror att nästa tematräff om en månad är just scrapbooking. Kanske något för dig också.Ha det gott kära du . Kram Eva

2011-02-14 @ 15:26:15
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0