Svett svett svett.................

Hur skönt är det att vakna ett flertal gånger varje natt och formligen bada i sin egen svett??? Så fruktansvärt jobbigt och ofräscht - fy fasen.

Efter min stora underlivs operation där alla mina kvinnliga organ togs bort, då hamnade jag direkt i klimakteriet med stort K!!!!
Jag hade börjat känna av värme vallningar redan tidigare, dom kom som "ett brev på posten"  när jag fyllde 50 år kändes det som då. Inget man ville ha precis, men jag var ju förberedd på vissa besvär.

Men att jag skulle svettas såna kopiösa mängder hade jag aldrig kunnat ana. Och inte behöver jag ens anstränga mig, svetten pressas ur min kropp ändå.................................. Värst är det på nätterna, när jag vaknar till och kroppen strålar ut sån värme - som om det vore ett vulkan utbrott. Täcket åker av hastigt, kippar efter luft - men borde djup andas i detta läge. Bara vänta på att värmevallningen ska klinga av, men det tar en god stund tyvärr.

Kroppen badar i svett, lakanet fuktigt under mig. Huvudet mot huvudkudden och nackhåren dyngsura. Var är min handduk? Måste torka svett...................... För det mesta har jag en liten handduk bredvid mig, oftast uppblött i kallt vatten. Finns kanske lite fukt kvar i handduken att torka ansiktet med i alla fall.

Men inte går det att somna om i detta läget!!! Upp och ut på toa o blaska av kroppen med svalt vatten- så kropps tempen går neråt något i alla fall. Vissa nätter måste lakan och/eller örngott bytas, inte kan jag somna om i fuktiga lakan.

Det dumma är att jag ej får ta något hormon preparat för att lindra dessa besvär. Normalt sett kan man som kvinna få östrogen utskrivet för att lindra besvär som värmevallningar/svettningar mm.

Det enda svar jag får när jag påpekar för läkaren hur jobbigt dessa besvär med svettningar och även sömnlösheten är, så blir svaret; det är övergående!!!! Herregud det finns kvinnor som drabbas av svettningar i 10 talet år...................... Aldrig att jag står ut med o svettas så här varje natt och även ett antal gånger på dagtid så pass länge.

Alltså hela dygnet runt - kan när som helst värmevallningarna  komma, utan att ens fråga om lov först :=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0