Stöd i livet

Jag lever varje dag med 3 kroniska (livslånga) sjukdomar, ledgångsreumatism, Sjögrens syndrom och SLE. Jag har accepterat och lärt mig leva med dessa sjukdomarna. Daglig värk någonstans i kroppen är vardag för mig, värken gör mig väldigt trött. Dessutom är jag trött av cellgifts behandlingarna nu åxå. Får ta vilopauser under dagen och lägga mig och vila för att ladda ny energi.

Mitt hem är ordnat så att min hem miljö funkar bra för mina behov. Trösklarna är borttagna, jag har inget badkar utan en rymlig dusch. Mitt kök byggdes om och anpassades för drygt 6 år sen. Det ser absolut inte handikapp anpassat ut mitt kök. Men spisen är höj- och sänkbar, så jag kan sitta o laga mat t ex. Ugnen är separat och placerad i midjehöjd, så det är lätt att sätta in och ta ut gratäng formar och bakplåtar enkelt utan o böja sig ner eller va rädd för att bränna sig. Alla underskåpen ersattes med lättöppnade djupa lådor som rymmer livsmedel och mitt vardags porslin på ett väldigt lättåtkomligt sätt.

Jag är så glad och tacksam att mitt kök funkar så bra för mig nu när min ork tryter och jag vissa dagar måste sitta och laga min mat eller tillreda min frukost. Tack vare en god och genomtänkt planering vid ombyggnationen så funkar köket i alla lägen.

Jag har även fått ta till rullatorn inomhus och utomhus som ett stöd i livet. Det var när ischiasen slog till den 11 nov som jag fick börja använda rullatorn och stödja mig mot. Utomhus i halkan och snön behöver jag åxå använda rullatorn. Jag är livrädd att halka omkull och slå mig rejält.

Idag stod ett besök på ortoped tekniska på agendan. Duktiga Anita tog hand om mig. Nya sandaler/inomhus skor skulle provas ut. Allt är handgjort på dessa sandaler, ett avtryck av min fot görs. Så sandalen sitter verkligen bra när den väl är färdig. Jag har valt en tvåfärgad sandal. Svart o röd lack!!! Blir så läckert.
Jag provade även ut en ny bh, så underbart o kunna få hjälp med en bh som verkligen är ett bra stöd och dessutom är snygg.

Det snackades om snökaos under dagen idag. Men det blev inte så mycket snö som det pratades om. Däremot var blåsten hård och snön yrde rejält. Men det gick bra och köra bil trots allt.

Resten av kvällen laddar jag ny energi framför tvn och datorn. Jag har en intensiv helg framför mig med massa roligheter; kusinträff och 25 årskalas.



Fanfar och salut för min son som fyller 25 år

Kommentarer
Postat av: Eva

Hej Lotta !!

Hur har du det i julstöket. Jag gissar att du trots begränsning ändå håller på med något julstök.Jag har ju sett din fantastiska kreativa sida. Här handlar det mesta om snöskottning dessa dagar. Nu borde det räcka med snö. Ha det gott ! Kram Eva

2010-12-20 @ 10:39:13
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0