När orken inte finns

Att vilja men inte orka - det är jobbigt. Hjärnan vill så mycke, men kroppen verkar inte följa med i samma takt. Detta är vardag för mig numera. Att göra den allra enklaste syssla i hemmet kan vara enormt ansträngande.

Jag får vila ofta och mycke det är bara att inse att så är tillvaron nu. Men jag har ju all tid i världen egentligen. Vissa morgnar är det såååå tungt att bara få benen över sängkanten. Men då är det bara att bestämma sig för att jag SKA GÅ UPP NU!!!! Efter en stund i en varm skön uppmjukande dusch så är jag i alla fall lite på G.

Några värktabletter o en tallrik yoghurt är en bra start på min dag. Sen vidtar att få på sig kläder, lite frukost med te o mackor och ännu mer mediciner. Besök och hjälp fr hemtjänst personal och kommunens sköterska är dagliga punkter på dags schemat.

Men dygnet har ju 24 timmar och vissa dagar kan tyckas oändligt långa. Gäller ju och fylla dagarna med nåt meningsfullt innehåll. Datorn är jag tacksam över- den underlättar för mig och hålla kontakt med flertalet vänner via msn och Facebook. Jag älskar och snacka i telefon så blir nog ett par timmars telefon snack dagligen åxå............

Att läsa eller se på tv är ju inte så ansträngande, så det blir mycket sånt.

Lite mat att stilla hungern med är åxå ett måste. Det blir enkel snabb mat för min del, har inte lusten eller orken att stå nån längre tid vid spisen. Eller stå gör jag inte vid spisen, kan tack och lov sänka ner spishällen så jag sitter och lagar min mat pga muskelsvaghet i benen.

På nåt sätt så går dygnets timmar ändå, och helt plötsligt har ännu en vecka passerat förbi. Och jag hänger liksom bara med.

I lörd kväll var sonen och hans tjej hos mig. Lite smaskig pizza och nyttig sallad fyllde våra magar innan vi började med mandelmasse godiset. I familjen har vi under flera år tillverkat mandel masse godis till jul. Vi plattar ut skivor av mandelmassa och tar ut figurer med hjälp av mini pepparkaks formar. Gör även kulor av mandelmassa fyllda med nougat och sen rullar vi kulor och figurerna i smält blockchoklad och toppar dom med karamell strössel. Smaskigt som bara den.

Blev även lite Dansbandskamp i bakgrunden fr tvn. Och visst vann rätt dansband, Elizas är jätteduktiga. Dom kommer nog gå långt och få massa spelningar framöver. "1 2 3 du hänger väl me.............." en låt som bara fastnar i skallen spelad av Willez.


Vintervy fr min uteplats



Sommarvy över min uteplats. Längtar efter denna grönskan!!!!


Kommentarer
Postat av: jessica

Längtar också efter sommaren o den fina grönska

2010-12-12 @ 14:18:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0