Cytostatika behandling nr 1

Beskedet kom per telefon, att patologen hittat mer cancer i mitt underliv. Inte mycke tack o lov, men fanns pyttelite cancerceller på min vänstra äggledare samt det som hittades under operationen; cancer i cystan på en begränsad liten yta inuti cystan.

Fick besked att jag skulle genomgå 6 st cytostatika behandlingar med 3 veckors mellanrum. Allt för att döda ev kvarvarande cancer celler i min kropp och förhindra/skjuta upp ev återfall.

Min första behandling fick jag den 11 nov - alltså precis en månad efter operationen. Detta visade sig bli en av dom tuffaste dagarna i mitt berg o dalbane liv..................
På morgonen när jag stod i duschen small det till på baksidan av mitt lår, en brännande stark smärta; ischias!!!!

Jädra vad ont det gjorde, kunde inte känna av vänsterfoten mot golvet. Hur skulle jag fixa denna dagen? Jag hade förberett mig mentalt på denna dagen o min första cellgifts behandling. Inget fick stoppa mig nu. Men hjälp av rullator o stöd fr släkting som körde mig till sjukhuset, kom jag till gynavd kl 8 på morgonen. Jag skrek ut min smärta, var väldigt starkt smärtpåverkad. Jag är van att ha värk dagligen men denna nervsmärta var mig övermäktig. Aj aj aj aj mycke tårar o skrik, jag hyperventilerade.

När läkaren o sköterskan sa att det blir ingen behandling idag- då skrek jag rakt ut: JAG SKA HA MIN BEHANDLING IDAG....................... var ju så inställd på det. Och så blev det, jag fick ta det slutgiltiga beslutet!!!

Droppet kopplades till min inopererade Port-á-cath. Det börjades med div pre-medicinering mot illamående o för skydda magen. Mina prover var bra, Ca 125 (cancermarkör prov) var nu på värde 82. Före operationen låg Ca värdet på höga 2100!!!!

Två olika cytostatika preparat ska ledas in i min kropp via dropp. Har fått information om alla dess biverkningar som kan uppstå. Jag hoppas jag slipper så många som möjligt, en del biverkningar är inte kul alls. Jag hatar illamående o kräkningar t ex. Får visserligen tabl mot illamående utskrivet åxå- men ändå.

Behandlings dagen gick sakta framåt, jag hade jätte besvär av min ischias värk. Den tog all min energi fr mig. Men jag bet ihop. Längtade hem till min säng o hoppades min värk skulle klinga av.

Under natten hemma var jag så smärtpåverkad att jag fick ringa min son o han kom till mig, sen blev det ambulans in till sjukhuset. Jag fick en Ketogan spruta - oj vad skönt det blev. Smärtan klingade av sakta sakta.
Läkaren konstanterade att jag har en falsk ischias - kommer fr muskulaturen i skinkan. Nerven ligger klämd mellan muskulaturen. Kommer att gå över, men kan ta tid. Kom överens om en regelbunden medicinering som kapar smärt topparna. Blev hemskriven efter ca 3 tim, och fick ytterligare en Ketogan spruta för att orka ta mig hem i sonens bil.
Vilket äventyr......................... Denna dagen blev inte alls som jag tänkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0