Cytostatika behandling nr 3

Igår onsd 22 dec var det dags för cytostatika beh nr 3. Har kännt mig utslagen ett bra tag nu med trötthet och orkeslöshet - så det fick bli taxi till sjukhuset kl 7.30. Tur var det att jag tog det beslutet, för det var 21 minus grader ute................ Inte sant 21 minus grader brrrr. Så det var skönt o sätta sig i en varm bil kan jag lova.

En ny cyto sköterska mötte mig på avdelningen, ny för mig i alla fall. En proffsig och väldigt mjuk och omtänksam person. Jag kände mig trygg i hennes omvårdnad.

Mina prover var bra och cancermarkör provet låg på låga 19!!! Yes va bra.
Dagen på avd 5 på länssjukhuset i Kalmar, började med en god frukost för min del. Te, mackor, ägg och juice. Smakar alltid lika gott.

Läkaren ville prata med mig lite o kolla hjärta och lungor. Han kollade mitt operations sår och är förundrad hur fint jag läkt ihop, förutom att naveln vätskar lite. Han sa även att personer med övervikt ofta får problem med buken efter operationen. Men allt har läkt ihop fint inuti min buk och ej gett mig några besvär. Jag hävdar att min positiva inställning gör otroligt mycket och läkaren höll verkligen med.
Jag fick även svar på en del andra frågor.

Jag är en sån person att jag vill veta allt. Så jag frågade hur en framtida prognos för ev återfall av cancer i min kropp ser ut. Efter avslutad cyto behandling får jag gå på kontroller under en 5 års period. Täta kontroller först och sen mer sällan. Gyn undersökningar och även röntgen undersökningar blir det.
Min chans att klara mig från mer cancer är 50 % - alltså fifty fifty!!! Vilket då innebär att risken för nya återfall är 50%.
Min ledgångsreumatism, sjukdomen SLE och min övervikt innebär att jag är i risk zonen för nya återfall. Men nu
jädra ska kroppen och hjärnan fyllas med positiva tankar för att allt ska gå bra och att jag ska må bra.

Mina 2 olika cellgifts preparat kopplades via dropp och fyllde mina blodbanor. Även premedicineringen med kortison, Tavegyl och medicin mot att skydda magslemhinnan - gick in i min kropp. Jag vart oerhört trött denna behandlingsdag, sov en stund på förmiddagen och även efter lunchen. Men tiden går ju snabbare då och det är positivt.

Luncen var oerhört god: Biff Stroganoff med ris och rårivna morötter, ett päron till efterrätt. Jag blev glatt överraskad att maten var så välsmakande, sjukhusmaten brukar inte smaka nåt vidare.

Tyvärr kom inte kuratorn och träffade mig denna gången. Brukar alltid kännas så bra att få prata av sig med henne. Få sätta ord på tankar och känslor, det är en bra bearbetning. Men jag pratar ju med en del vänner och familjen åxå, plus skriver här på bloggen - det är bearbetning av känslor det med.

Jag är nu halvvägs i min behandlingsplan. Det känns oerhört skönt att jag fått 3 behandlingar detta året och att jag ska ha 3 behandlingar nästa år med start 13 jan 2011. Det ska säkert gå bra då med. Sen går vi en vår till mötes och jag kan ladda ny energi till min kropp med utomhusvistelser på min altan och pyssla med blommor- det ger mig kraft. Och även vistas en del vid havet - det fyller på mina energo dipåer åxå.

Min son kom och hämtade mig på sjukhuset idag och vi uträttade en del ärenden. Känns bra att han ställer upp på lilla mamma. Men nu flyttar min plutt med sin tjej till Stockholm i januari- dom vill vidga sina vyer en del och pröva på jobb och boende i storstaden. Känns ju lite trist såklart, att inte kunna umgås lika lätt med dom, men tack o lov för datorn. Vi kan hålla en bra kontakt genom Facebook och msn ju.

Kan inte sova inatt, detta beror nog på kortison dosen. Jag får överskotts energi på nåt sätt och kan inte sova. Lika bra och gå upp ur sängen då och inte ligga där och vrida mig. Kände för och skriva detta inlägg istället. Så nu vart detta klart. Ha de gott alla som läser detta!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0