13 sept

Måndagen den 13 sept 2010 var dagen jag fick ett besked jag inte kunnat förutse.

Hade haft en fruktansvärd värk i magen under ett par dygn, kontaktade sjukvårds upplysningen
som hänvisade till gyn jouren då det ansågs vara nåt gynekologiskt besvär jag drabbats av.

Fick tid till gyn läkaren 13 sept alltså. Klart jag var nervös o undrade vad det var som gav mig
dessa besvär.

Beskedet jag fick var att jag hade cystor på båda mina äggstockar. Den ena cystan var runt 7 cm
i diameter o den andra cystan ca 2 cm. Blodprover samt ett vävnadsprov fr livmodern togs. Besked
skulle komma om ca 2 veckor. En väntan som var oerhört jobbig. Mycke tankar hann snurra runt i skallen.

Ordet Äggstocks cancer nämndes i förbi farten. Att jag låg i riskzonen för detta. Jag gick hem o googlade
allt om äggstocks cancer o cystor i underlivet. Varför ska allt drabba mig? Har jag inte fått min beskärda del
av sjukdomar, motgångar, kriser i mitt liv? Benen slogs undan mig ännu en gång, även om jag vet av erfarenhet
att jag är stark inombords o har tagit mig ur ett flertal jobbiga perioder i mitt liv.

Efter drygt en o halv vecka fick jag ett tele samtal fr doktorn om att jag måste göra en datortomografi röntgen
över bröstkorg o buk. En akutremiss var redan skickad o kallelsen kom efter några dagar.
Hade läst mig till att det fanns spridnings risk till lungorna vid en utvecklad äggstocks cancer. I detta läge visste jag inte min diagnos men förstod att det skulle utrönas om det fanns några tumörer eller cystor på fler ställen i min kropp.

En ny väntan på besked fr datortomografi undersökningen tog vid. Oro o ängslan över vad som komma skulle. Tur man inte vet vad som kommer hända ibland. Men jag vill ha kontrollen över mitt liv o detta var oroliga dagar o nätter av väntan på besked.

Efter många turer hit o dit av våndor o frågeställningar o samtal med gyn läkare o narkosläkare blev det bestämt att jag skulle opereras månd 11 okt. Fanns alltså misstanke om cancer i underlivet. Jag cancer?? Usch fy vad hemskt. Cancer = död!!!
Hur skulle jag fixa detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0