Influensan och Påsken

Fy sjutton för influensan. Jag åkte på skiten i år. Har aldrig haft influensa förut. Blev en veckas vård på sjukhus. på infektions.avd. Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensan.
 
Det började med rejäl hosta, fick lite feber efter några dagar och en tung jobbig huvudvärk som ej hjälpte med värktabletter ens. Därtill ett illamående och kräkningar. såklart var aptiten noll och vätska var svårt att dricka med då jag kände att jag bara ville kräkas upp det jag ev drack. Fy sjutton vilket mående.
 
Ambulans till akuten, massa prover, röntgen av lungor och doktor som konstaterade influensa typ A, den värsta sorten.
 
Mådde skit helt enkelt, ingen lindring utan fortsatt hosta skallvärk illamående mm under flera dagar i rad.
 
 
Personal trugade med mat, dryck näringsdryck, glass mm men jag nekade allt. Visste ju att jag borde få i mig nåt att äta el dricka för att återfå energin. Men det var svårt. Till slut blev det en Piggelin glass och sen smakade jag näringsdryck. Dagen efter lite potatismos och kokta grönsaker. Men fick vätskedropp med.
 
Låg lågt i syresättning så fick syrgas under många dygn. Så fort syrgasen togs bort sjönk värdet till 82-83. Tungt att andas med så låg syresättning.
 
Efter ett tag på sjukhuset och ingen ork till att duscha fick jag hjälp med att tvätta mitt hår med en torrschampoo mössa. Så skönt o man känner sig lite fräschare.
 
 
En dag till lunch fick vi våfflor med sylt o grädde som efterrätt. Såg gott ut men smakade inte så gott som jag hoppades på. Var visst Våffeldagen den dagen.
 
Hemgång efter 7 dagar på sjukhus men långt ifrån bra i mitt mående. Hostade fortfarande mycket och blev fort andfådd då syresättningen fortfarande var låg. Illamåendet hade släppt och huvudvärken var  bara lite molande till o ifrån .Kunde ta ytterligare 2 v på hemmaplan för att kurera mig sa läkarna. Fy va jobbigt det fortfarande är. Influensan är verkligen inget att leka med. Den däckar en rejält.
 
 
Påskhelgen pågår för fullt men vi är hemma ensamma.Ingen vill träffa oss då vi hostar båda två. Trist att ej få träffa mitt barnbarn under helgen ens.
 
En lite påskpyntad bild på mig och barnbarnet.
 
 
 
Bilden kom på sniskan. Men ett påskägg med godisägg har vi unnat oss i helgen. Likaså lite ägg och sill o andra tillbehör åt vi under påskafton.
 
 
 
Ha en fortsatt härlig påsk. Här hostar vi vidare host host.......... Kram Lotta

Kommentarer
Postat av: Inga

Ujuj, stackars dig, du drabbas av allt, det här verkade fruktulöst jobbigt! Har heller aldrig vaccinerat mig,fick varje år bud om att göra det när jag jobbade i vården,men jag nekade, och jag klarade mig och har gjort det sen också.
En sån liten "goding" du har i knät.!
Kram och krya på dig / er!

2018-04-02 @ 09:45:33
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0