Juligt hantverk på G

Jag har ju hållit på med mitt hantverkande ett tag nu. Hade svårt att komma igång men nu så kommer ideérna på rad och kreativiteten flödar. Nåja jag sitter bara några timmar om dagen med mitt pyssel- orkar inte mer. Önskar jag hade orkat hålla på hela dagar så det blivit mycket färdigt på en gång. Men jag får va glad för det jag orkar tillverka med mina förvärkta reumatikerfingrar.
 
Jag vet ju vad som sålt bra tidigare år så det blir det ju ungefär samma grejer som tillverkas varje år. Men allt är ju handgjort så inga grejer blir exakt likadana. Kul är det att se alster bli färdiga, tex från en stor klump lera till färdig tomte med luva, kropp skägg o näsa bl a.
 
 
 
En barkbit med gråa vättar på. Vättarna, svamparna och lilla bärkorgen har jag tillverkat.
 
 
Träkloss med ljus - sambon har sågat, slipat och målat och jag har dekorerat med servettdecopauge på träklossen.
 
 
Återvinning gillar vi. Tar hand om tomma makrillburkar och gör små minitittskåp med tomtar och vättar i. Lite pynt från naturen piffar upp: nypon, rönnbär, alkottar linblommor.
 
 
 
Återvinner även gamla kakformar. Letar på second hand bl a. Detta är kylskåpsmagneter med mina egengjorda tomtar och svampar i. Jag har tillverkat dessa i många år nu och dom är fortfarande populära. Det är smått pilljobb att få allt på plats i kakformarna.
 
 
 
Jag tillverkar även dessa pepparkaksgubbarna i lera. Riktigt söta att placera vid ett pepparkakshus.
 
 
Julkort är kul att tillverka så det har jag gjort en stor hög med lite olika motiv på, bla Disneymotiv.
 
 
Små tändsticksaskar med juliga motiv har jag tillverkat 70 st av. Alltid populära och fina att ha på bordet vid ljusstaken.
 
 
Detta var en del av det jag fått färdigt hitintills i år. Har lite alster från förra året kvar åxå. Tiden går fort nu och i slutet på oktober ska jag ha en utställning med mina juliga alster på ett äldreboende. Sen är 2 julmarknader inbokade i nov månad. Och en julmarknad i dec. Hoppas orken finns att deltaga på dessa julmarknader i år.
 
Kram från Lotta Tomtemor :-)

Kommentarer
Postat av: Eva

Du gör så fina saker Lotta. Och ni har ett riktigt teamwork Bosse och du. Jag är så imponerad av dina alster.
Det blir inget Kåremo för oss i år. Köparna har nog tröttnat på oss där för vi sålde dåligt både ifjol och förrfjol. Måste hitta något nytt revir.
Ha det gott. Kram Eva

2017-10-12 @ 22:39:55
URL: http://evaspysselsida.blogspot.se
Postat av: Inga

Jag beundrar dig! Så mycket fint du gjort fast du har ont i händer, (måste säga att jag skäms,har dåligt med finmotoriken i höger hand,så jag gör ingenting)
Lycka till med marknaderna
Kram Inga

2017-10-13 @ 07:25:44
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0