Livet rullar på och gofika

Idag är det 1a maj och jag undrar vad april månad tog vägen!! Låg ju på sjukhuset nästan hela mars månad, kom hem 31 mars. Så april har ju varit en månad med träning och återhämtning. Var inte i världens bästa skick när jag kom hem från sjukhuset. Hade dock lärt mig tala igen, äta själv, stå upp vid sängkanten, ta några få steg med hjälp och stöd. Sista veckan på sjukhuset blev det mer fokus på gångträningen. Klarade 40-50 meter med stöd av rullator/gåbord.
Hemma har träningen fortsatt. Varje litet steg jag tar - varje förflyttning blir en träning. Att bara duscha tar mycket energi. Jag tycker inte att framstegen går fort nog, men som tur är påminner hemtjänsten mig ofta att jag gör framsteg.
 
Kunde t ex inte få med mig mina ben upp i sängen när jag la mig för att vila/sova. Bosse - min sambo fick hjälpa mig. Nu klarar jag detta själv - stor lycka.
Kunde ej resa mig upp från tv fåtöljen själv utan Bosse fick dra mig upp varje gång. Hans rygg värkte och mina händer mådde inte bra av allt slitande heller. Nu fixar jag även detta själv. Bravo!!
 
Orken och energin tar snabbt slut, orkar inte med massa prat med mycket folk eller hög musik. Hjärntrött de luxe. Måste vila både innan och efter om jag ska iväg på nåt utanför hemmet.
 
i lördags kände jag för att ta med en go kompis ut på en utflykt med lite go fika. Han har åxå div sjukdomsproblem och trötthet att kämpa med. Så att komma iväg på en liten utflykt brukar pigga upp.
 
 
Vi körde till Fik och Butik i Rockneby, ca 2 mil norr om Kalmar. Min lilla hemby där jag växte upp och gick i skolan. Här sitter jag och min sambo vid fikabordet.
 
 
En liten del av det mysiga fiket. Allt som säljs och serveras här är hembakat och väldigt fräscht och gott. Smörgåsar, pajer, småkakor, frallor, smörgåstårta mm.
 
 
Finns en del delikatesser till salu här: godis från Råsnäs konfektyr, olivolja från Nöbble gård, sylter och marmelader, kryddor mm. I denna lokalen var det bankkontor när jag växte upp. Många fulla sparbössor som jag tömde och satte in på bankkonto just i denna lokalen.
 
 
Vår kompis Nisse och jag som hugger in på fikat. Vi satt här i flera timmar och snackade. Lugn och fridfull miljö- bra när man inte orkar med stimmet.
 
 
Mitt val av fika. En superfräsch och god räksmörgås samt en passionsfruktcheesecake med grädde. Mums va gott det var. Jag njöt och uppskattade att få se nåt annat än hemmets fyra väggar, då jag är hemma väldigt mycket.
 
Var ju Valborgsmässoafton igår men vi var inte ute och såg nån majbrasa. Vi har inte heller
demonstrerat idag på 1 maj. Helgen har förflutit lugnt och stilla för mig. Min sambo har dock
slitit med att ta fram altanmöblerna samt ansat gräsmattan.
 
Nu när maj månad är här borde ju värmen stanna kvar så att vi kan plantera alla urnor och lådor med härliga
blommor. Men är ju lurigt fortfarande med nollgradigt och ev minusgrader på nätterna.
 
Ha de gott alla läsare.
 
Kram från Lotta

Kommentarer
Postat av: Eva

Så trevligt med ett besök på Fikochbutik. det var ett tag sedan jag var där. Får bli snart. Du kämpar verkligen och fixar dina krämpor med bravur. Heja Lotta !!! Du vann ju !!! Vi har ställt ut på Ox. på nytt. De har flyttat skåpet, mycket bättre plats. Trevliga tjejer som hade hand om det.
Nästa grej....Lindsdalsdagen. Kramar från oss. Eva

2017-05-02 @ 20:27:16
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0