Hudcancer - malignt melanom

 
För en månad sen var jag på kirurg kliniken i Kalmar för att ta bort en hudförändring på höger underarm. Hud kliniken hade kikat på den och tyckte att den absolut ska tas bort men ej var av "farlig sort som sprider sig".
När jag sedan fick tele samtal drygt en vecka senare om att läkaren ville träffa mig och ge besked anade jag oro. Jag skulle ju få besked via brev sa dom.......
 
11 okt träffade jag läkaren på kirurg klin som sa att det var malignt melanom alltså hudcancer i den lilla 5 mm förändring som togs bort. Vaa!!! Vad sa han? Inte jag. Inte cancer nu igen. Detta datum 11 okt opererades jag för äggstockscancer för 6 år sedan. Ödet eller vad?
 
En utvidgad operation bokades in där man skulle ta bort mer vävnad kring där melanomet satt innan. Plus att lymfkörtel i armhålan skulle tas bort- Allt för att se om spridning av cancern föreligger.
 
 
Så här såg min hudförändring ut. Kolla er hud och kontakta sjukvården för kontroll.
 
I fredags låg jag på operationsbordet. Det togs en rejäl bit hud på underarmen. Är sydd med 12 stygn. 1 st lymfkörtel den sk portvakten togs i armhålan. 8 stygn har jag där. Jag var sövd under ingreppet.
Det stramar i såren och fullt ut kan jag ej använda armen. Stygnen ska sitta i 16 dygn.
 
Rejält bandage fick jag efter operationen. Var kvar på sjukhuset ett dygn efter op.
 
 
Min skyddsängel som vakade över mig. Fick den av sonen med flickvän.
 
 
Bilden gör sig inte rättvis, men himmelen var alldeles fantastisk när jag vaknade på sjukhussalen på lördag morgonen. Himmelen var orange-röd - en vacker soluppgång i slutet på oktober.
 
Mycket tankar och känslor har farit genom min skalle sista tiden. Om cancer, om överlevnad, om spridningsrisker, om ev kommande behandlingar mm mm. Mycket grubblerier. Men jag är öppen av mig och sätter ord på det jag känner. Skriver om det och pratar med folk. Vill veta så mycket som möjligt. Läst på Cancerfondens sida och på 1177.se.
3 veckors väntan på vad patologen hittar eller inte hittar i min hudvävnad och lymfkörtel. Lång väntan.
 
Måste göra nåt kul så fokuserar på julmarknaderna framöver och kan jag tillverka nåt är det ett stort plus.
 
Kram Lotta

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lotta Lotta, du vet nog vad jag tänker inom mig. Vi "träffades" ju i den vevan du var sjuk , det var 6 år sedan. Jag kollade precis tillbaka i din almanacka där jag skrivit till dig . Nu får vi hoppas att det här går bra. Du har ju en sån jäkla kämpaglöd och många ser dig säkert som en förebild just för det.Nu ska vi på julmarknad och ditt lager är säkert fullproppat. Jag kom igång lite svagt men just nu bättrar jag på mitt lager.
Ge järnet Lotta !!!! Massor med kramar från Eva

2016-10-31 @ 22:24:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0