Friskförklarad - fri från cancer!!!

Yes yes jag är friskförklarad från äggstockscancern!!! I 5 år har jag gått på efterkontroller på gyn mottagningen efter min canceroperation i okt 2010 och efterföljande cellgiftsbehandlingar vintern 2010-2011.
 
Idag var jag på den sista efterkontrollen och allt ser bra ut. Ingen ny cancer eller annat onormalt kan ses. Så himla skönt. Som jag väntat på denna dagen och hoppats att jag skulle klara mig från återfall och andra problem.
Inför dessa återkommande undersökningar är nerverna totalt ur balans. Jag är skitnervös!!! Men nu kan jag pusta ut äntligen.
 
Cancersjukdomen är nog det jobbigaste jag upplevt i mitt liv. Fy vad dåligt jag mådde under behandlingstiden. Och tiden efter operationen där äggstockar, livmodern, äggledare och blindtarm togs bort var inte lätt heller. Det värkte rejält i buken och det stora operationsärret blev infekterat mm. Fy tusan vilken tid i mitt liv.
 
Tog lång lång tid att komma tillbaka till ett något drägligt liv igen. Men inget blir som innan cancern. Man omvärderar hela sitt liv på nåt sätt. Sätter värde på de små sakerna i livet - som att jag kan kliva i och ur sängen själv, klara en dusch på egen hand, orka stå upp och bre en macka och inte sitta ner vid diskbänken osv.
 
Detta foto på mig från april/maj 2011 - tappade allt mitt hår under cellgiftsbehandlingarna och här anar man att håret börjar växa ut så sakta. Kortisonrunt ansikte, för kortisondosen man fick vid behandlingarna var hög.
 
Frågade läkaren idag om hur överlevnaden ser ut för äggstockscancer patienter. 50 % överlever 5 år!! Resten får återfall eller  t.o.m dör för att cancern var för långt gången vid upptäckt. Hua hemska tanke.
Min cancer upptäcktes tack och lov i ett tidigt stadie. Den brukar inte ge några direkta symtom utan man kan gå med äggstockscancern länge innan det upptäcks.
Jag fick en hemsk magvärk som ej släppte och fick tid till gynmott och vid ett ultraljud sågs cystor på äggstocken. Cystor finns av skilda slag, farliga eller ofarliga. Min cysta innehöll cancerceller visade det sig.
 
 
Detta foto från juli 2011 då jag lärt känna min Bosse från Malmö. Han kom in i mitt liv när fjunen på min hjässa ej var så många men håret växte ut allt mer ju längre tiden gick. Från att ha haft rött hår hela mitt liv fick jag plötsligt krulligt cendrefärgat hår.
 
I mars 2012 blev vi sambo jag o Bosse och han finns vid min sida och är ett stort stöd. Ikväll ska vi fira med lite god mat på restaurang tillsammans med min son och min mamma. Dom har åxå varit ett stöd för mig såklart under denna perioden i mitt liv. Ja annars åxå såklart-haft krämpor av andra slag sen i tonåren ju.
Inte att förglömma alla goa vänner som finns där ute och tänker på mig och peppar mig framåt. TACK ALLA!!
 
Tacksamhet, glädje, lycka ja känslorna är många denna dag. Jippie!!!!
 
Kram från Lyckliga Lotta

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad härligt o höra moster Lotta 💕💕

2015-11-20 @ 15:14:46
Postat av: Anonym

Så himla härligt det måste vara och få detta positiva besked ☺️👍🏻 du e stark kvinna Lotta 💞 Härligt att du har Goa människor runt dig som stöd 😍😘kram

2015-11-20 @ 16:05:20
Postat av: Anne-Lie

JAg gläds verkligen med dig. Vilket härligt besked du fick av din läkare.
Och vad tacksam du kan vara som har en sambo och en familj som stöttar dig.
Stor kram från Anne-Lie

2015-11-20 @ 17:13:09
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com
Postat av: Inga

Gläds med dig, måste kännas underbart, både för dig och dina nära.
Hjärtekram från Inga

2015-11-20 @ 20:41:53
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0