En roadtrip söderut

Min sambo är ju uppväxt i Malmö och där bor hans systrar med familjer så hemlängtan var stor för honom!! Vi bokade hotell och drog söderut. Var ett bra tag sen jag var med till Malmö för att hälsa på. Sambon har varit själv i Skåne några tillfällen under senaste året.
Några i släkten hade fyllt år så det vankades lite födelsedagsmys hos ungdomarna. Plus att vi skulle se oss omkring lite i omgivningarna.
En god lunchmacka intogs i Kristianstad då magarna knorrade och kroppen behövde sträckas ut efter ett antal mil i bilen.
 
På kalaset i fredags kväll hos ungdomarna fick vi även chans till hundgos. Sambons syster hade nyligen hämtat hem sin valp Alma. 9 v gammal och hon är en Cavalier King Charles. Här gosar jag för fullt med lilla Alma.
 
 
Efter en supergod fiskmåltid serverades en riktigt smarrig tårta med fruktig fyllning och mandel/choklad topping mums!!
 
Kul och träffa sambons ena systerdotter med man samt sambons andra syster med sambo o lilla vovven. Alla är lika goa öppna och rara personer. Och tänk jag förstår skånska dialekten bra. Men varit sambo med min skåning i 3.5 år så hör ju skånskan dagligen här hemma.
Efter en god natts sömn på hotellet var det dags för den obligatoriska hotellfrukosten. Så mycket folk i matsalen och oljud och skrammel. Jag som vill ha lugn o ro vid frukosten. Ja ja hungriga var vi ju så bara och plocka till sig vad man ville ha och börja äta. Fast utbudet kändes lite klent. Dåligt med färsk frukt t ex.
 
Lördagen styrde vi kosan mot Skanör och Falsterbo. Jag har aldrig varit där, men sambon gjorde lumpen i Falsterbo. Men var många år sen han var där. Denna bild från Höllviken på väg mot Skanör-Falsterbo.
 
 
Tog oss ut till Falsterbo fyr på en liten väg rätt igenom golfbanan. Ner mot strandängarna och med en sagolik utsikt över Öresund. Sån fin dag med blå himmel, ingen vind och det var helt tyst och stilla här. Inget brus från havet, inga fåglar som skränade, inga bilar, inga människor som tjoade. Underbar plats.
 
 
 
I Falsterbo såg vi denna typiska Skånelänga.
 
I Skanörs hamn tog vi en glasspaus. Så fint med alla båtarna, röda fiskebodarna, sandstränderna och dom fina olikfärgade badhytterna. En riktig idyll. Förstår att folk vallfärdar hit.
 
 
I Skanörs hamn fanns även detta lilla Gåsatåg som väntade på turister som ville åka en tur runt Skanör-Falsterbo
 
Vi såg många fina vyer och tjusiga hus här. Pittoreskt och hög mysfaktor. Lite små trånga gator i centrum men sååå fint överallt. Hit kommer jag gärna tillbaka. Vi funderade på att äta nåt men valde bort Fiskrökeriet och beslutade oss för ett besök på Vellingeblomman i just Vellinge och deras mysiga cafe.
 
Jag valde en bakad potatis med räkröra och sallad därtill på Farmor Idas café på Vellingeblomman. En lätt lunch denna varma sköna första dag i augusti.
 
Vi kikade runt lite bland alla inredningsdetaljerna som säljs på Vellingeblomman utöver alla olika blommor och växter och krukor. Finns hur mycket fint som helst där. Mycket jag kunde köpt, men höll hårt i plånboken. I det fina vädret styrde vi sen bilen mot norr igen. En dryg bilfärd, kroppen värkte och tröttheten fanns där för oss båda. Men mil efter mil brummade bilen mot Småland och så småningom var vi hemma efter vår lilla Skånetripp.
 
Kram från Lotta
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Evas pyssel

Vilken mysresa ni har gjort. Speciellt i mina ögon förstås. Ibland kan jag också bli så tokig av längtan till mina gamla hemtrakter.Det är nog snart dags nu !!!!
Kram Eva

2015-08-02 @ 15:32:31
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0