En tur till Malmö

Min sambo kommer från Malmö och vi tog några dagar ner till Sveriges 3e största stad för att träffa hans släkt och uppleva lite av varje. Hotell var bokat i utkanten av staden. Jag ville gärna besöka Vellingeblomman som jag hört mycket om. Samt se en del av de olika stadesdelarna i stora Malmö. Bosse lovade mig att guida mig runt staden via bil, då jag inte orkar med att gå långa sträckor.
 
Efter incheckning på hotellet begav vi oss senare ut till Vellinge. Här finns massa blommor, buskar o träd, krukor och annan inredning att se o köpa. Tyvärr missade jag själva present avdelningen. Hade inte ögonen med mig riktigt. Men hann se en del av allt fint som såldes där. Köpte dock bara ett betonghjärta att plantera i.
 
Jag älskar grodor, denna var bara såååå söt. Men den fick stå kvar på hyllan.
 
Roliga skyltar såldes på Vellingeblomman.
 
På vår lilla rundtur i Malmös centrala delar dök plötsligt Panduro butiken upp! Jag skrek Oooohhhh här ligger den ju!!! Men ingen p-plats fanns på flera kvarter. Surt för mig som älskar denna butiken!!!
 
Malmö har många fina parker. Grönskan är enorm. Märks att våren kommit tidigare här nere i Söder. Såg t.o.m helt utslagna syrener. Nåt som slår mig är alla höghus som finns i Malmö. Det är inte jag van vid hemma i Kalmar. Men Malmö har ju drygt 300 000 invånare och hus ska finnas för dom alla.
 
Ståtlig staty i Slottsparken, Malmö.
 
Lite god mat behövs ibland. Detta matstället käkade Bosse på ibland när han bodde i Malmö förut. Väldigt goda 4 små rätter inkl friterad banan med glass till efterrätt, mums för hungriga magar....
 
Varje år på Kristi Himmelfärds dag anordnas ett stort jippo på Jägersro travbana som heter Gentlemannadagen. Tivoli, underhållning, försäljning av olika matprodukter, trav mm. Folk kommer i massor, 15 000- 17 000 personer brukar komma och roa sig denna dag. Och i år skulle jag följa med på detta jippo. Så sjukt mycket folk som strosade omkring, handlade för glatta livet, käkade sockervadd, köpte lotter, snurrade runt i karusellerna och förlorade massor på hästarna som sprang helt galet!!!
 
Lite av folkvimlet på Jägersro. Visst handlade vi med; billigt bröd, marinader o kryddor, risbräck o annat gott.
 
Sten o Stanley uppträdde på travet. 50 år har dom spelat och underhållit. Och jädra vad det svängde!!!
 
Bor man på hotell är ju frukosten nåt man ser fram emot lite extra. Gud så gott, finns så mycket och välja på.
 
Vi träffade Bosses syskon under våra dagar där i söder. Alltid lika trevligt o träffas o umgås lite. Det kan bli långt mellan varven vi ses, men har ju kontakt via dator och tele åxå. Ena systern bor helt fantastiskt på Ön i Limhamn med världens havsutsikt över Öresundsbron. Jag kunde inte se mig mätt på denna vackra vy.
 
Var inte helt klart väder denna kväll, men ändå så vackert när solen gick ner över havet.
 
På hemresedagen blev det en guidad tur runt Lomma o Eslöv o Löberöd. Hälsade på hos en av Bosses kusiner, vilket var trevligt. Såg hans mormors fd hus i Löberöd. Finns många fina små byar ute på Skånska slätten.
 
Trevliga innehållsrika dagar, men "Borta bra - men hemma bäst"!! Trots allt :-)
 
Kram fr Lotta
..

Kommentarer
Postat av: Carin Andersson

Vad hungrig jag blev av att se kinamaten... det som är så gott! Och likaså hotellfrukosten! Mums!
Det känns som jag också varit på besök i Malmö när jag läser vad du skriver, väldigt trevligt!

Här regnar och +8, när ska vi få lite varmare?

Ha en fortsatt fin vecka! Kram
Carin

2013-05-13 @ 17:59:59
Postat av: Eva

Vilken trevlig tur till Malmö !! Jag blir lite "hem"sugen. Det var ett tag sen. Vi bodde senast på andra sidan gatan vid Panduro. Tala om ett träffsäkert hotellval. Tyckte jag.Vellingeblomman har jag aldrig besökt. Det finns så mycket i Malmö så man har fullt sjå när man är där.
Hotellfrukost....mmmmmm !!
Kram Eva

2013-05-13 @ 19:57:49
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Jennie

vilken trevlig tripp ni haft till Malmö!
synd att du inte kunde gå in på panduro..den kan man göra sig fattig på ju hihi..
Underbar utsikt över öresundsbron!
Ha en fin tisdag imorgon.
Kram Jennie

Postat av: Jennie

Hejsan.
Jo de grejerna ska säljas i butiken och det är fullt upp nu och ibland för mycket att tänka på för en som är så senil som jag!
Om du kommer in i vetlanda,nu kommer ni ju vid Mc donalds väl? man kör till stora kyrkan inne i stan och där svänger man upp vänster, under en viadukt och sedan är det första byggnaden på vänstersida, det är stora rödbruna portar och i en av dom är det. Får du komma och hälsa på sedan när jag öppnar:)
Hoppas ni får trevligt på konfirmationen.
Kram Jennie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0