Reumatiker + hantverk= det funkar!!

Jag har haft ledgångsreumatism sedan 17 års ålder. Det är en massa år det. Har även
2 övriga reumatiska diagnoser därtill. SLE o Sjögrens syndrom. Visst har jag haft många
tuffa o jobbiga dagar under alla åren med värk o stelhet och väldigt dåligt mående. Men
för det mesta så funkar mitt liv o mina dagar ganska bra. Jag har en rejäl dos gott humör
och ett positivt levnadssätt och försöker tänka att det ordnar sig o det mesta går att göra
på mitt sätt- men det tar bara lite längre tid.

Jag har hantverkat i många många år. Ville från början bli förskollärare men en arbets
förmedlare satte stopp för mina planer och tyckte jag skulle gå en kontors utbildning
istället. Alltså fick jag inte utlopp för min kreativa sida i min yrkesroll.

Men privat har jag gillat o pilla med diverse hantverk under åtminstone de senaste 15 åren.
Det har blivit mer o mer alster genom åren, mestadels har jag jobbat i fimo- eller cernitlera
och tillverkat tomtar, vättar o änglar. Men även gjort andra saker i olika tekniker.



Trots att mina fingrar har felställningar efter många år av värk går det
bra att hantverka.





Min högra hand är värst drabbad. Men det går att hantverka bra ändå,
har lärt mig olika sätt att jobba på. Positivt tänkande kommer man långt
med, plus en gnutta envishet.





Tomtar under tillverkning, kroppar o luvor klara. Återstår näsa och
skägg såklart, sen montera ihop dom allesamman.


Många tror inte det är jag som tillverkat allt hantverk när jag står på olika julmarknader
och visar upp o säljer mina alster. Men det är jag o ingen annan som tillverkar alla små
tomtar och vättar samt allt det andra som jag säljer. Jag mår bra när jag håller på o tillverkar,
glömmer tid och rum, värken liksom försvinner under den tiden. Sen kommer värken med
besked efteråt. Då blir det smärtlindrande tabletter och vila i stor dos.

Idag för exakt 1 år sedan inledde jag min cellgifts behandling efter min cancer operation.
Det var 6 tuffa cellgifts behandlingar jag gick igenom. Jag blev ordentligt däckad förra hösten
och vintern. Men jag tog mig igenom den svåra tiden, reste mig och blev starkare igen och
lever ett bra liv idag. Har dessutom träffat en underbar o go kille, och vi ska bli sambo till
våren. Så livet leker!!!

Ta väl hand om varandra därute, kramar fr Lotta

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag blir så imponerad av ditt hantverk och beundrar dig för att kunna tillverka dessa pilliga små sötnosar till tomtar trots ditt handikapp.Men det är nog precis som du säger, med ett gott humör kan man stå ut med mycket elände. Och så lite kärlek också förstås. Kram på dig från Eva

2011-11-10 @ 22:40:23
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: semlan

Hej Lotta!

Vad stark du måste vara som person. Cancer skrämmer rent talat skiten ur mig. Det räcker med ordet så blir jag så jag hyperventilerar...Beundrar personer som är så starka att de klarar av hemska sjukdomar och dåliga livsituationer...pappa har reumatiskt och farfar hade det med, så jag vet lite vad det handlar om...vad fint pyssel du gör..mina citat tar jag lite överallt, på google, i böcker i minnet...Ha det bra och tack för du kommenterar hos mig. Alltid roligt att se...kramis semlan

2011-11-11 @ 15:41:34
URL: http://[email protected]
Postat av: Therese

Det värmde mig att läsa ditt inlägg och ger mig hopp för framtiden. Fick reumatism 2008 och arbetar fortfarande med att hantera det. Själv virkar jag och jag håller med dig till fullo att man mår bra när man får vara kreativ. Härligt att se att du inte låter dina dumma sjukdomar hindra dig. :)

2011-11-14 @ 04:58:49
URL: http://phenspyssel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0