4e cellgifts behandlingen avklarad

Igår var jag inne på gynavd 5 på Länssjukhuset i Kalmar för att få min 4e cellgifts behandling. Det är med blandade känslor jag åker dit numera. Visst vill jag ha mina behandlingar avklarade men jag vet ju hur biverkningarna slår till efter varje behandling och däckar mig i 7-10 dagar efter varje cellgifts kur. Det är inga roliga dagar precis, men förvisso är det övergående besvär jag får. Men besvären återkommer mer intensivt för varje behandling jag får tyvärr.

Idag mår jag rätt okey, tröttheten finns där såklart men tack vare div premedicinering med bl a kortison så står jag på benen idag !! Men biverkningarna brukar komma som en blixt fr en klar himmel efter 3-4 dagar. Så det är bara och invänta och känna efter vad som händer med min kropp när cellgifterna kommer ut i min kropp och dödar mina friska celler och ställer till allmän oreda.

Det som är så otroligt skönt är att det nu bara återstår 2 behandlingar till. Har jag tur och mina blodvärden är bra kommer jag att få dom 2 behandlingarna under febr månad. En viss förskjutning på nån vecka fram i mars kan ske om värdet för vita blodkroppar sjunker för lågt. Men jag börjar se ett slut på denna cancer resan och cellgifts behandlingarna i alla fall.

Sen återstår efterkontroller under flera år framåt. 2 mån efter avslutad behandling blir det kontroll, sen blir det längre tid mellan gyn kontroller och ev röntgen undersökningar. Det kommer nog bara kännas tryggt och bli grundligt kontrollerad, men nojan över att cancern kommer tillbaka kommer nog dyka upp emellanåt.

Jag har fortfarande lite lite hår kvar på huvudet. Kort gles 1 cm hårstubb - men det är hår i alla fall. Dom sa till mig att jag skulle tappa allt mitt hår. även kroppsbehåring inkl ögonbryn och ögonfransar. Men jag har ej tappat det heller. Skönt.
Men jag lär få raka av mitt korta hår senare för att det nya håret ska växa ut på ett bra sätt och bli starkt och kraftigt. Men faktum är att jag gillar min superkorta frisyr och tycker det är oerhört skönt och väldigt lättskött. Kanske kommer ha en kort kort frisyr senare åxå. Har fått glada positiva kommentarer från karlar i synnerhet att jag är oerhört sexig i kort frisyr - så varför inte?? Hahahaha

Igår på avdelningen träffade jag o delade rum med en trevlig dam som har samma cancer diagnos som jag har. Vi pratade mycke, trevligt som bara den och tiden gick snabbt åxå. Hon skulle få sin första behandling och var full av frågor. Så jag hoppas jag var ett litet stöd för henne, även om ingen människa reagerar likadant på en cellgifts behandling. Vi kommer att träffas igen vid nästa behandlings tillfälle och får utvärdera då hur det gått. Känns oerhört bra på nåt sätt och få dela sina tankar och känslor med någon som genomgår samma behandling.

En lyssnande medmänniska betyder så mycket för oss alla. Va rädda om er där ute och ett gott varmt leende föder nya varma leenden!!



Mammas lilla hund Diesel i cykelkorgen. Ett charmtroll av dess like!!
Han får mig att le och må så gott när jag får träffa han o rå om han
(läs Skämma bort honom)



Ännu en naturbild, denna fr Stensö. En vårbild innan löven slagit ut.
Så avkopplande och bara sitta och titta ut över havet. Längtar!!



Kommentarer
Postat av: Jessica

hehe...Ja mormor skämmer verkligen bort diesel :P

2011-01-14 @ 11:45:30
URL: http://jezzis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0