Jag är på gång nu..........

Äntligen känns det någolunda bättre. Känns åtminstone som att jag är på gång nu o börja leva ett någolunda bättre innehållsrikare liv.

Har ju varit en lång tid av sjukdom, operation, cellgifts behandlingar och div övriga infektioner och motgångar. Igår var det exakt 6 månader sedan jag låg på operations bordet och min cancer opererades bort. Har även varit 6 månader av isolering i mitt hem pga mitt dåliga mående. Vart ju rejält däckad efter varje cellgifts omgång plus att vintern var ihärdig med mycket snö och halka utomhus. Usch fy!!

Min ischias värk blev sämre igen när jag var inlagd senast på sjukhuset. Gjorde en konstig rörelse när jag satt o duschade. Återigen en skärande skit jobbig nerv smärta fr skinkan ner till knävecket och ända ner i foten. 24 tim om dygnet värker det - märker inte det när jag sover såklart, men sover jättedåligt.
Var på ett besök hos min underbara Reumatolog läkare Åsa Häggström förra veckan. Var flera år sedan hon undersökte mig sist. Kände för o bli kontrollerad och diskutera ev mediciner efter allt det jag genomgått.

Hade några dagar med rejält med värk i axlar, skulderblad och rygg. Reumatismen slog till med besked. Tack o lov har jag inte känt av den reumatiska värken så mycket under min cellgifts behandling. Nu gick Åsa igenom alla mina leder och konstanterade att ingen hög aktivitet förelåg just nu. Förutom min ischias värk då. Hon trodde jag skulle bli hjälpt av några stretch övningar som en sjukgymnast kan hjälpa mig med. Inga medicin ändringar gjordes.
Jag var helt slut efter detta läkarbesök. Tack min goa vän Anita som körde mig dit o hem - hade inte fixat det själv.

Dagen efter var jag än mer däckad av min ilskna nerv värk. Hur skulle jag kunna ta mig iväg till sjukgymnastiken? Fick dock vetskap om att kommunen har ett Hem rehab team, med bla sjukgymnast och arbets terapeut. Kanske kunde få hjälp här hemma med övningar???
Det var inte så lätt som jag trodde. Vid samtal med berörda sjukgymnast på fred visade det sig att sånt kunde han inte hjälpa till med!!!! Nähä men vad får han göra då? Sista ordet inte sagt ännu, ett Rehab möte ska vara imorg förmiddag och sen får jag besked. Tänker inte ge mig minsann.

I fredags när jag hade som mest värk ringde jag återigen Reumatolog mott. Pratade med en underbar sköterska som skulle be läkaren ringa mig ang smärtlindring.
Läkaren Åsa, min ängel - ringde under dagen och vi diskuterade smärtproblematiken i mitt ben. Jag får nu börja ta inflammations hämmande tabletter plus långtidsverkande morfin tabl mot min ilskna ischias smärta. Jippie någon vill hjälpa mig och tror på mig. Jag var så glad, en tung sten föll från mitt hjärta. Läkaren skulle även skicka remiss till röntgen av bäcken och lårben.

Tänk vad några mediciner kan göra mycket. Jag sover mycket bättre när jag har mindre värk. Har inte samma intensiva belastnings smärta längre. Är lite mer rörlig alltså- vilket är kanon bra för hela min kropp och själ.
I lördags var jag ute och körde bil för första gången sen i dec. Vilken frihets känsla :-))
Underbart och se något annat än hemmets väggar. Körde ner till Koudden-handikappbadet vid Kalmarsund- och bara drog in den underbara havs luften i mina lungor. Yes yes jag lever!!!



I söndags var jag och syrrans dotter och käkade en supergod Grekisk buffé. Tzatsiki, fetaost sallad, grillad kyckling filé. friterade potatis klyftor, vitlöksbröd mm - så himmelens gott. Jag körde in till stan och jag var så nöjd med mig själv att jag fixade denna lilla utflykt.

Även förra söndagen var jag ute och käkade på restaurang. Då var mina bästisar Emma o Per o jag o käkade 3 rätters meny på Larmgatan 10. Deras mat är så supergod och vi njöt verkligen allesammans.

Igår 11 april var det Fotbollsyra i stan. Den nya fotbolls arenan invigdes- Guldfågeln Arena. Kalmar FF:s hemma arena ligger bara några hundra meter från där jag bor. Det var superfint väder hela dagen och även kvällen var ljummen till en början. Jag bestämde mig för att klippa lite i Vildkaprifolen på min altan och rensade även lite bland jordgubbsplantorna och div annat växande. Tog ut en köksstol och lassade upp en tallrik god glass som jag avnjöt på altanen med ljudet och sorlet fr nya arenan i bakgrunden. Detta var första gången som jag var ute på altanen denna våren. Som jag njöt!! Nu vill jag plantera penséer i krukorna och göra fint på min altan. Yes nu lever jag livet igen - i sakta mak förvisso men ändå.

Kommentarer
Postat av: jessica

Det var jättegod mat på zorbas =) o alltid trevligt o vara ute i ditt sällskap lotta. Många gånger önskade jag att jag kunde prata lika lätt med min mor

2011-04-12 @ 19:10:41
Postat av: Eva

Lotta Lotta vad glad jag blir att du mår bättre. Hela ditt inlägg lyser av glädje och positiva tankar. Och det är du värd efter allt elände du haft . Nu ska du se att livet förändras till det bättre.Våren är här, blommor och grönska ger oss en extra kick. Dags att njuta av livet. Kram och ha en skön helg !! // Eva

2011-04-15 @ 22:13:49
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Eva

Tack snälla du för din hälsning på vår bröllopsdag !! Det värmde. Ha det fortsatt härligt !! Kram Eva

2011-06-12 @ 23:42:58
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0