Positivt tänkande

En grundinställning jag har är att jag försöker tänka positivt i stort o smått. Tankens positiva kraft är stark o hjälper mig mycket. Inte så att jag går omkring o lever mitt liv 100 % positivt. Jag är en människa med hjärta o själ o hamnar självklart i negativa tankar som sätter sig fast i skallen emellanåt.

Men jag, bara jag kan vända den negativa tanken till nåt positivt. Gäller bara o bestämma sig för att slänga bort det negativa o vända tanken åt det positiva hållet. Ingen "offer kofta" på alltså - inte länge i alla fall.
Detta är inte lätt det håller jag med om. Men det går. Gäller bara o få insikt i hur stark tankens kraft är.

För min del har jag nog varit en rätt glad skit med mycket humor hela mitt liv. Detta underlättar självklart.
Men när man hamnar i olika kriser i livet faller man kanske djupt ner i mörker o tunga negativa tankar.

Jag genomgick en tuff skilsmässa för drygt 7 år sedan. Benen slogs undan på mig, jag grät, var ledsen, förbannad, hatisk............... ja helt under isen vill jag säga. Jag såg ingen lösning i sikte, ingen utväg till att jag skulle kunna leva ett harmoniskt lykligt liv igen efter 21 års förhållande med min sons pappa.
Men när som bäst behöver stöd o hjälp fick jag upp ögonen på Kay Pollaks böcker; "Att välja glädje" och "Att växa genom möten". Jag anmälde mig till studiecirklar i dessa ämnen o fick en stor insikt hur stark tankens kraft är o att JAG - lilla Jag kan förändra mitt liv genom hur jag tänker. Det blev en stor WOW upplevelse men krävde mycke träning träning................

Fick även förmånen att gå en kurs i Personlig utveckling genom Kunskapsnavets försorg. Vi hade en underbar livscoach/mentor i Maria Kehagia som gav oss mycke bra övningar att jobba med för att underlätta o förändra våra liv i en positiv riktning.

Jag lånade även mycke böcker på biblioteket i ämnen Psykologi o Personlig utveckling. Ville få mer kunskap hur jag själv kan påverka mitt liv för att må bra trots kroniska sjukdomar o andra bekymmer i livet. "Allting går" säger jag allt som oftast-men det kan ta tid.Men tiden har jag ju!!

Jag försöker leva i nuet o njuta av stunden/dagen idag. Carpe Diem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0