I julens tecken

För några veckor sen träffades vi några kusiner för lite julmys. Vi är 9 kusiner som brukar träffas lite då och då. Alla bor i eller runt Kalmar. Vi äter nåt gott, pratar och fikar o bara har det mysigt.
 
Vi åt jullandgång från en ICA butik utanför stan. Riktigt gott var det.
 
 
Julklappsspelet hör ju till vår julträff. Här är min syster som vann 4 paket denna kväll.
 
 
Några dagar senare anordnade Reumatikerföreningen Kalmar den årliga grötlunchen. Här åt vi tomtegröt med julskinkmacka, glögg och pepparkaka samt kaffe/te med saffranskaka. Sen var magen full.
 
 
Tony Strandberg från Öland underhöll med julsånger, visor och allsång i samarbete med ABF.
 
 
Ett 25 tal medlemmar deltog under några trivsamma timmar. Ett lotteri med skänkta vinster såldes samt att jag visade lite av mitt hantverk.
 
 
Igår 10 dec åkte sambon och jag en runda till Timmernabben ca 3.5 mil norr om Kalmar. Där finns en godisfabrik Råsnäs konfektyr. Dom gör de goda brända mandlarna bl a som säljs på många marknader. Här syns strutar med hårda karameller.
 
 
Här finns mina båda favoriter: teaterkonfekt och brända mandlar. Fördelar och billigare att handla direkt från fabrik.
 
 
Dessa söta tomtarna finns hos Gabriel Keramik som åxå finns i Timmernabben. Företaget hette förr Gabrielverken och tillverkade massa olika ting i keramik såsom serviser, lampskärmar, muggar mm. Nu säljer dom massa olika inredningsprodukter från andra tillverkare samt lite av sitt egna sortiment.
 
 
Änglar finns...... och dessa söta fanns åxå på Gabriel Keramik.
 
 
Energipåfyllning behövdes så ett stopp hos Fik o Butik i Rockneby blev det. Jag åt en julmacka medan sambon valde ägg och sill macka. Hembakat bröd och allt annat var tillagat på plats. Verkligen gott.
 
 
Vi delade på en god cheesecake med lemoncurd. Mmmmm så himmelskt god den var. Den smälte i munnen. Vill verkligen rekommendera ett besök på detta mysiga fik med trevlig personal och allt hembakat.
 
Idag är det 3e advent. Tiden går fort fram till jul nu. Ingen stress hos oss inte. Vi ger inte massa julklappar och inte blir det massa julmat heller. Man kan fördela julens mat under många dagar istället för att frossa en dag.
Julens gotter blev inhandlade på Råsnäs och dom är undangömda nu.
Önskar er alla en fortsatt härlig 3e advent och ta det lugnt fram till jul. Det blir jul ändå!!
 
Kram från Lotta.

Kommentarer
Postat av: Eva

Vilken trevlig utfärd. Alltid mysigt att titta in på Gabriel och såklart Godisbutiken.Gabrielkeramik finns en hel del i mina skåp , mest servisdelar.Förresten ljuslyktor också. De här söta julfigurerna har jag inte sett förut.
Ni är duktiga på att göra utfärder, inga
"soffpotatisar" precis. Haha !!!
Kramar Eva

2016-12-12 @ 12:39:21
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0