Hantverk och handvärk

Har hobbat eller hantverkat några veckor nu. Gäller ju att komma igång och tillverka alster till kommande julmarknader. Jag brukar vara med på några julmarknader där jag bor dvs Kalmar, på lite mindre tillställningar.
Som tur är har jag lite alster på lager sen tidigare men visst måste jag nytillverka. Brukar va segt o komma igång med det kreativa skapandet men sen går det inte att få stopp på mig. Jo när värken i kroppen blir för svår, då får jag ta vilodag minsann. Händerna tar mest stryk av allt småpill med leran bl a. Vilken tur att värktabletter finns!!
 
 
Jobbar med en hobbylera typ Fimolera som är rätt mjuk om man värmer den på en vetedyna - så gör jag för att orka jobba med den. Sliter inte lika hårt på mina förvärkta reumatikerfingrar. Här skogsvättar i bruna/gröna färger.
 
 
Tomtar med röda luvor och svampbarn i sina prickiga mössor. Tittskåp med tomtar i, här fattas lite pynt i form av torkade rönnbär, nypon, alkottar och små handgjorda flugsvampar. Ja det är tomma makrillburkar. Alla figurer gör jag själv från grunden.
 
 
 
Återvinning av burk som varit bogskinka i!! Urdiskad och sen målat himmel på botten. Blev ett tittskåp med grå vätte i.........
 
 
56 st julkort är klara. Ett himla klippa och klistra är det - men är så skoj och skapa. Vet inte riktigt hur slutresultatet ska bli när jag börjar med ett kort. Men oftast blir jag nöjd.
 
 
 
100 st små tändsticksaskar har jag med dekorerat i år. 50 st gjorde jag i januari och resten för någon vecka sen.
 
 
Min sambo gör lite träarbeten som jag sen dekorerar, bl a dessa ljuslampetterna. Motivet med fjäril och texten är nya för året.
 
 
 
Ibland hinner jag knappt färdigställa mina alster innan dom säljs. Denna med tomtefamiljen på träbit med en ljuskopp på, såldes snabbt så fort bilden delades på facebook.
 
Detta är en liten del av allt jag tillverkar. Men att jobba med leran och tillverka tomtar och vättar är min huvudgrej. Sen blir det lite annat åxå beroende på vad jag känner för och vilket material jag får tag på.
Årets första försäljning blir i Oskarshamn den 8 nov då Reumatikerdistriktet i Kalmar län anordnar en hantverksmarknad i Folkets Park där vi som är medlemmar i någon Reumatikerförening får deltaga med hantverk av skilda slag. Allmänheten bjuds in att besöka marknaden.
Sen följer Julmarknad i Sinnenas Park vid Länssjukhuset 12 nov. Och ytterligare några julmarknader senare i nov o dec.
 
Kram från Lotta Tomtemor :-)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är fantastiskt duktig Lotta! Trots ditt handikapp gör du så fina saker!

2015-10-10 @ 18:24:03
Postat av: Anne-Lie

Du är så suveränt duktig. Jag skulle aldrig få till en sån där tomte i lera.Kram!

2015-10-10 @ 18:53:03
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com
Postat av: Inga

Så mycket fina saker du gör trots att du har ont, och din sambo är också duktig, det måste vara trevligt att kunna pyssla tillsammans!

2015-10-10 @ 21:33:13
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Evas pyssel

De är helt underbara dina tomtar. Du är beundransvärd att få till allt pill. Och det är verkligen också återbruk att ta vara på burkar m.m. Behöver du bokollon så säg till. Tog hem en hel del från stugan i helgen.
Kram Eva

2015-10-12 @ 23:11:19
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0