Julkusinträff och lite annat juligt

Igår kväll träffades några kusiner för den årliga julträffen. Detta har varit en återkommande tradition under många år nu. Vi äter, vi fikar, vi dricker glögg och vi kör julklappsspelet. Och pratar dessemellan. Trevligt alltså.
Trodde knappt jag skulle kunna vara med då jag känt mig helt däckad efter julmarknaden i söndags. Allmänt trött och håglös och massa värk i lederna. Plus dålig mage på det. Men iväg kom jag trots allt.
 
Vi åt en jättegod och fräsch jullandgång från en Ica affär strax utanför stan.
 
 
Ett gäng julklappar att spela om. Som vanligt slets det och togs det paket från varandra i en farlig fart. Men alla fick nåt med sig hem till slut.
 
 
Jeanette som vi var hos hade dukat så fint med röd duk och vit löpare ovanpå. Hyacinter och flera tända ljus bidrog till myset. 6 st vita tomtar prydde bordet med - dom har jag tillverkat för flera år sedan. Kul o se!!
 
Det fikades på hembakta pepparkakor med grönmögelost, skumtomtar, hemgjorda tryfflar på fikon och även en kladdkaka med dumlekola och chili i. Oj oj den var het, jag är ej van vid sån hetta så jag tappade nästan rösten ett tag. Glögg drack vi ju såklart åxå. Känns som vi bara åt i 4 timmar!! Men vi pratade ju massa med, alla är rätt pratglada i vår släkt. 8 kusiner var vi denna gången. Vi är nog drygt 25 kusiner på min pappas sida tror jag, men alla bor ju inte häromkring.
 
 
 
Det som jag sålt mest av detta året är nog lösa tomtar med alla möjliga färger på luvorna samt de små lussekatterna som är dekoration i adventsljusstakar el annat. Måste göra betydligt mer av dessa nästa år.
 
 
Dessa glaskulor med handgjorda tomtar i sålde med bra. Har endast 1 st glaskula kvar, 100 kr. Skickar den dock inte då glaset är skört.
 
 
Endast 1 st ljuslampett återstår åxå, 140 kr kostar den. Sambon har snickrat och målat och jag står för designen.
 
 
Anti tomtar på sten är alltid populära. "Däckad av glöggen" säljer jag många av. Liksom "Julen knäcker mig" Tillverkar tomtarna själv och textar på stenarna. Limmar och lackar stenarna till sist.
 
 
Till helgen är det Lucia och då blir det julbord för oss. HSB området där vi bor bjuder in bostadsrättsinnehavarna till en gemytlig träff med julbord. I år på lokala fotbollsarenan. Får se vad man orkar äta.
Önskar er alla en trevlig 3 e advent.
 
Kram fr Lotta
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Evas pyssel

Förstår att du var sliten efter alla julmarknader.Men det är ju så himla roligt också. och dina/era alster är så populära . Jag har plockat fram ytterligare en pepparkaksgubbe . Den var mörkare och hade rak underdel. Det ser ut som herr och fru pepparkaka.
Hoppas du kan njuta nu resten av advent. Det är egentligen den tiden man myser mest tycker jag. Sen blir det ruschigt.
Kram Eva

2015-12-10 @ 18:22:36
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Anne-Lie

Så trevligt med julkusinträff. Roligt med traditioner. Dina små lussekatter var gulliga. fast inte värt att sätta tänderna i dem, då blir det säkert ett besök hos tandläkaren.
Kram!

2015-12-11 @ 22:40:52
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0