Skördefest på Öland

För 18e året i rad har det firats skördefest på Öland. En stor fest över hela ön i flera dagar. Den invigs alltid under torsdagen i "Årets By". Detta året hölls alltså invigningen i Stora Rör. En liten by precis vid Kalmarsund där färjorna gick från fastlandet innan Ölandsbron byggdes.
Sedan tar kommersen vid under fredag-söndag. I dom flesta små byarna händer det nånting. Antingen en konst utställning eller hantverkare, eller både och!! Nåt ätbart säljs att ta med hem t ex säckar med lök, potatis eller morötter. Pumpor i olika storlekar säljs det mängder av. Maträtter såsom pumpasoppa, skördesoppa, kroppkakor såklart eller annat ätbart intas på stående fot eller sittandes vid bord efter lång kötid ibland.
 
Fredagskvällen och natten är det Konstnatt på ön. Folk ger sig ut längs med vägarna i mörkret och letar efter guldkorn att se och uppleva!! Vi var på Eriksöre bygata där massa utställare finns. Pimpat med pumpor här.
 
 
Jag gillar lite galna ideér. Som dessa pjäxor med ljung i. Häftiga!!
 
 
Pumpor kan man ha till mycket, som en fågelskrämma t ex.
 
 
Ölandschoklad fanns på plats med sin goda praliner. Men köpte inga!!!
 
 
Häftiga betongalster med färgade insidor på skålarna, fanns att beskåda i Eriksöre bygata.
 
 
En häftig ljusinstallation i Bläsinge.
 
 
Fina fårtavlor visades i ett stall i Bläsinge, vilken mysig miljö!! Man kunde sitta i de gamla spiltorna och fika eller äta ärtsoppa.
 
 
Lördagen styrde vi kosan mot Ekerum o den stora mässan med hantverkare och mat av skilda slag till försäljning. Dessa tovade ugglor på drivved tyckte jag var fina. Men prislappen var rätt hög tyvärr.
 
 
Mellow Design från Växjö sålde sina budskapstavlor och skyltar.
 
 
Känner mig lite som hönan här på bilden - lite slö och på sniskan!! Efter 2 dagar på Skördefesten med alla intryck och en del gående på ojämnt underlag så säger min kropp ifrån. Nu blir det vila och lite mer vila.........
 
 
Vädret var lite blåsigt under helgen. Under lördagen sken solen och värmde gott. Men oj vad mycket trafik på ön. Köer här och där längs med vägarna. Man får ej ha bråttom. Trångt på parkeringarna och i bygatorna, men med ett glatt och gott humör så njuter man av allt man ser och upplever.
Köpte inte så mycket men en god Ölandsost med smak av calvados fick följa med hem, likaså några mindre prydnadspumpor. Köpte lite ätbart med; kladdkaka med lakrits i, smaksatta biscotti, lite godis. En lotion för smärtande muskler inköptes o ska testas framöver.
 
Ha en fortsatt skön höstvecka framför er, skördekramar från Lotta

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

;ånga som åker på skördemarknaden på Öland har jag förstått...och det förstår jag nu när jag ser dina fina bilder. Tyvärr har jag aldrig varit där.
Höstkram!

2014-09-28 @ 14:53:09
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0