Hantverk till kommande julmarknader

Som sagt min kreativa period under året är som störst just nu. Och vad händer då? Ja inte en bruten axel som förra året, tack och lov. Fick helt plötsligt vansinnigt ont i bakhuvudet/nacken för ca 1 vecka sedan. Knölar slog upp som var oerhört ömma. Var till vårdcentralen och svaret löd svullna lymfkörtlar. Har ingen pågående infektion i kroppen så är verkligen konstigt. Trodde först värken berodde på ett allt för intensivt sittande med tillverkning av tomtar i lera och massa julkort som gjorts under få dagar.
 
Förhoppningsvis kommer lymfkörtlarna att försvinna efter 1-2 veckor och inte ge mer besvär. Annars blir det punktion och se vad det är som spökar inom mig. Suck blir så trött!!
 
Med värken och ömheten är det svårt och hantverka. Men jag är envisheten själv, så gjorde färdigt några kylskåpsmagneter härom dagen ändå.
 
 
Gjorde prickiga luvor på en del småtomtar, blev gulligt. Dessa kylskåpsmagneter har jag gjort i många år nu och de säljer än. Alla kan väl relatera till mandelmusselformar i jultider kanske- men då som kaka!!
 
 
 
Julkort i många olika utföranden har jag tillverkat. Kul och komponera och klippa o klistra!! Brukar ha strykande åtgång.
 
 
 
Jättekul och göra dessa pepparkaksfigurer i lera, typ Cernitlera eller Fimolera. Både gummor och gubbar såklart.
 
 
 
Våra fina eftertraktade ljuslampetter har en strykande åtgång. Ett gemensamt projekt för mig och sambon, han snickrar och målar och jag står för dekoren. Kakform även här!!
 
 
 
Så här kan det se ut när jag skapar mina tomtar. Halvfärdiga tomtar väntar på sina luvor. Rulla lerkulor, forma till strutar och sen tumma ut luvans form  och sätta på luvan och forma till den lite snirkligt.
 
 
Här är ett gäng tomtar iväg på en kälktur......... ner ner ner för backen ner :-)
 
 
 
Anti tomtar på stenar är alltid populära!! Många tycker julen är massa hets och måsten. Dessa får många kunder att le lite extra.
 
 
Igår var vi i Växjö och jag passade på att besöka Panduro affären. 800 kr gick det på!! Går fort att göra av med pengar där. Och ändå köpte jag bara basgrejer såsom lim, tejp, färg, lera, glitterlim, kort och kuvert, olika papper mm. Men utan basen blir det inget alls.
Väntar bara på att bli av med smärtan i bakhuvud och nacke så jag kan sätta rejäl fart på hantverket igen.
Ska om en vecka fixa en utställning på ett äldreboende i stan. Där finns mitt hantverk under hela november.
Första julmarknaden är sen den 13 nov på GR klin/Sinnenas Park vid Länssjukhuset i Kalmar. Sen kommer några julmarknader till i november samt en julmarknad i december.
 
Kram från en pysseltok//Lotta

Kommentarer
Postat av: Ekenäsliv

Hej!
Jag tror verkligen på det att man hittar något som får en att må bra, fast man går igenom något som är jobbigt.
Så fint pyssel du gör!
Va rädd om dig och sov gott!
Kram Anna

2014-10-26 @ 21:46:27
URL: http://www.ekenasliv.se
Postat av: Anne-Lie

Så mycket fint du gjort.
Kram!

2014-10-26 @ 22:36:18
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0