Grill och sill

Vi har ju verkligen haft superfint sommarväder ett tag nu. Givetvis inbjuder det till uteaktiviteter. Nu är jag ingen soldyrkare, tål inte solen så bra. Mår sämre i mina leder av solen faktiskt, vilket många tycker är konstigt. Som reumatiker tror alla man ska må bra i sol och värme. Men solen får psyket att må bra i alla fall. Själv får jag hålla mig i skuggan eller under ett parasoll om det är möjligt.
 
I fredags kom min son med flickvän hit till oss för att grilla lite kött. Vi hjälptes åt med att förbereda köttet med marinader. Jag gjorde en sallad och potatis klyftorna hamnade i ugnen.
Vi får ej använda kolgrill på området men går lika bra med elgrill tycker vi.
 
Grillmästaren håller koll på ena grillen!
 
Tyvärr så hände något för grillarna tappade värme helt plötsligt. Vi var tokhungriga allihop så stekte färdigt köttet på stekpannor istället. Fanns ej tid att felsöka i nuläget utan fort fram med maten på bordet. Första gången vi satt ute och käkade middag i år. Riktigt härligt och mysigt.
 
Sonen hugger in på kött, potatisklyftor, sallad o gräddfil.
 
Visade sig sen att det var en propp som gått. Körde diskmaskinen och två elgrillar samtidigt och det blev väl för mycket belastning tydligen. Gammal modell på proppskåp sen 70 talet. Men mat fick vi till slut.
För ett tag sen fyndade vi nya dynor till våra altanstolar. Jag kikar in på Facebook loppis ibland och där kan man fynda. Har sålt massa grejer där med. Köpte 4 st dynor i en härlig färg för en billig peng.
 
Stolar från Jysk och dom nya limegröna dynorna, fint som bara den.
 
Mors Dag firas ju varje år. Jag tycker det är köpmännens dag mer än Mors dag. Massa annonser med uppmaningar "kom o köp". Jag är mor 365 dagar om året och inte bara EN dag om året. Men visst kan man ses, men behöver inte vara massa presenter och tårta o grejer. Därför bjöd vi hit min mamma och min son på lite middag. Jag önskade vilken mat vi skulle äta och det blev sill o potatis!! Har längtat efter det ett tag.
 
Sill, gräddfil och gräslök mums va gott. Inga nypotatis än- dom är för dyra ännu!!
 
Fräsch och god sommarmat på uteplatsen på Mors dag!! Riktigt gott och bra mat.
 
Bad sonen tona mitt hår när han var hos mig. Har gjort det flera gånger förut. Eftersom vädret var så skönt även på kvällen kunde vi sitta ute och göra själva färgningen. Vågar ej färga håret med medel med ammoniak i sen jag hade cancer för 3 år sen och tappade allt mitt hår vid cytostatika behandlingen. Så numera tonar jag bara håret i en rödaktig nyans - oftast Kastanj!!
 
Min son han kan han!! Blev kanonbra som alltid.
 
Provade även min klänning som mamma hade ändrat lite och sytt in. En klänning jag ska ha på ett bröllop framöver i sommar. Nej vi ska inte gifta oss!!! Vi ska till Göteborg på bröllop och det ska bli så kul.
 
Ha det så gott, ska bli lite svalare väder framöver men sommarvärmen kommer tillbaka.
Kram fr Lotta

Kommentarer
Postat av: Eva

Vilken duktig son du har som kan tona hår. Där sparar du en himla massa pengar.Jag ser att ni har festat på er uteplats. Det har ju varit fantastiska dagar med massor av uteliv. Jag tog första doppet vid stugan igår. 22 grader så det var lätt. Och skönt !!
Kram Eva

2014-05-26 @ 22:52:58
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0