Julmarknad, hantverk o fika!!

Den 2a advent var vår sista julmarknad för detta året. På Skälby gård som ligger ganska nära oss. En gammeldags gemytlig julmarknad som funnits i många många år. Olika föreningar som går samman och arrangerar, bl a Kalmar Folkdanslag, Studiefrämjandet, 4H, Kalmarsundsdansarna och Lions mfl.
 
Vi hade plats i stora huvudbyggnaden på gården. En gång i tiden var det boningshuset på stora Skälby gård. Var ju rena landet där då. Nu är det bostäder runt om och Ölandsleden går precis intill.
 
Här står vi jag och sambon vid vårt hantverksbord. Tomtemor och tomtefar!!
 
Kalmar Folkdanslag höll till i största salen och sålde div lotter och hembakat mm. Fint klädda i sina hembygdsdräkter.
 
En av våra bordsgrannar i samma rum sålde bl a en del betongprodukter. Som dessa rumptavlor och en potta i betong. Kul och uppskattade saker.
 
Camilla som vi delade bord med hade lite blandade kul grejer på sitt bord samt riddarkläder och svärd mm.
 
Julmarknaden var mycket välbesökt även detta år. Men jag upplevde att folk tittade mycket utan att handla. Eller är folk mätta på juligt hantverk som jag säljer.
Jag trodde ju inte att det skulle bli nån julmarknad för min del. Fredagskvällen satt vi på akuten i 7 timmar!! Jag hade fått ännu en rosfeberinfektion i ena benet. Skulle det behövas inläggning och intravenös behandling eller bara penicillintabletter med behandling hemma? Dryg väntan på doktorn innan beskedet kom att tabletter räcker som behandling då proverna var bra och att jag hade ingen feber, Skönt o komma hem o kunna delta i julmarknaden. En glad Lotta - men trött och sliten.
 
Hade fått en beställning på några speciella lerfigurer så under veckan plockade jag fram leran igen och skapade dessa söta små flugsvampsnissar!!
 
Tur att näsan finns där annars hade mössan åkt längre ner........
 
Har en hel del hantverk kvar i mina lådor här hemma. Satt upp en del i mitt skåp. Om någon vill handla nåt av mig får dom komma o köpa. Har även skickat några små tomtar till Stockholms området och till Skåne. Kul när folk uppskattar det jag tillverkat.
 
Lyckovättar på liten träkloss finns kvar t ex.
 
Idag var vi en sväng till vår närliggande gårdsbutik Västerslät. Så fint pyntat i adventstider och massa att se på och handla. Vi tog en fika såklart när vi var där. Skönt och sitta ner och ta det lugnt i trivsam miljö. Köpte prinskorv, en god Calvados ost, te, brända mandlar, färs o lite annat.
 
Fint pyntade fönster och vi är verkligen på landet med lador o stenmurar utanför.
 
 
Hittade en tavla med Julens Budord. Kanske borde vi alla följa den!!
 
Önskar er alla en skön 3e advent, kram Lotta
 
 

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Skönt att du slapp bli inlagd på sjukhuset. Du gör så otroligt fina hantverk.
Hoppas din Luciadag har varit fin.
Kram!

2014-12-13 @ 17:33:14
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0