Hantverket o kreativiteten är på topp

Äntligen är jag igång. Har haft noll lust att börja hantverka. Inga kreativa idéer heller har funnits. Jag är en typisk säsongsarbetare vad det gäller hantverk. När hösten börja komma, lite svalare luft utanför fönstret - då brukar jag börja. Nån gång slutet på aug-början på sept. Nu var ju augusti o även har september varit  en fin månad vädermässigt så här långt.
När jag fick hem min beställda lera för nån dryg vecka sen började det så smått klia i fingrarna att sätta igång.
 
Lera fr Asarum, grått i olika nyanser, rött till luvor självklart, bruna pepparkaksgubbar ska det bli o lite annat.
Samtidigt så har sambon gått o tänkt på vad han kan göra av lite brädbitar och trästolpar som står o tar plats i vårt förråd. Men lite gemensamt tänkande så har det resulterat i lite olika trä produkter som jag sen dekorerat med mina lerfigurer och band mm. Sambon sågar, filar o borrar och även målar alla delarna för att sen lämna över resten till mig. Teamwork kallas väl det!!! Riktigt skoj o göra det här tillsammans.
Så här såg det första objektet ut:
 
En liten "Hylltavla" med 2 röd/gråa tomtar o med ett värmeljus i kakform. Pryder sin plats på en vägg nånstans hos någon kund förhoppningsvis.
 
En överbliven stolpe från altanbygget blev några kuber i 3 olika höjder. Pyntade med lite mer arbetade tomtar med armar o ben. Mycket pill jobb o göra dom, men fina blir dom. Och så ett band runt om som ger lite extra finish :-)
 
Här sitter tomten så sött med fina röda paket med vita snören vid sin sida!!!  GOD JUL
Lite tidigt o fundera på julen kanske. Men jag som ska ut o sälja mitt hantverk på lite marknader framöver får ju se till o börja i god tid. Om en månad 20 okt, är den första Höstbasaren som jag ska deltaga på. Sen blir det utställning på Oxhagshemmet under nov månad som vanligt. Några julmarknader under nov månad ska med hinnas med. Turligt nog har jag ett välfyllt förråd med färdiga alster kvar från förra året. Sålde väldigt mycket men hade nog tillverkat mycket allt eftersom. Dekorerade faktiskt 80 st små tändsticksaskar i början på året med julmotiv, för att ha dom färdiga i alla fall. Smart gjort av mig!!!
 
En del av alla dom tändsticksaskar som är färdiga för hugade kunder inför julens alla kalas med tända ljus.
 
Här fortsätter flitens lampa att lysa. Fler projekt på gång. Gjort ett gäng flugsvampar idag som ska målas massa vita prickar på. Kakformar ligger färdigmålade och väntar på att mossa o bär o kottar plus en tomte/vätte ska limmas i dom. Ljuslampetter på gång som sambon håller på med o en del annat.
 
Kramar fr Tomtemor Lotta
 
 
 
 
 

 

Kommentarer
Postat av: Carin Andersson

Nej,men vad fiffigt med att ta tillvara träspillet, speciellt tomten som sitter med hjärtat och paketet...så fin! Den måste nog sälja bra! Och tändsticksaskarna är så fina!

Här har varit en strålande fin dag med härlig blå himmel och riktigt varmt, synd att sitta inne med julkorten.
Ha en fortsatt fin vecka, kram
Carin

2013-09-23 @ 16:49:03
URL: http://xn--pettercarinslillapysselvr-0fc.se
Postat av: Eva

Här lyser flitens lampa ser jag. Och det gör det hos mig med. Det är ju dags. Tomten på stolpen är ju hur läcker som helst. Kram Eva

2013-09-29 @ 22:43:49
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Sally

Hej!

Tomtarna är härliga, undrar var fick du tag i leran,kan jag får inköpstället? funderar att prova själv.
Ha det
Sally

2013-10-21 @ 10:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0