Platt fall och allt slogs omkull

Platt fall blev det för min del söndag 29 sept då jag helt handlöst föll omkull i vårt kök. Skulle gå in från altanen som jag gjort tusentals gånger förut. Denna gången snubblade jag eller missbedömde steget över tröskeln och tappade balansen totalt. Jag försökte räta upp mig och ta tag i köksstolarna men jag fortsatte bara falla. Skrek i högan sky gjorde jag samtidigt. Landade på min vänstra sida och slog i axeln. Sambon kom rusande och jag kved av smärta.
 
Fanns bara en sak att göra o ringa 112. Hoppades ambulansen skulle komma snabbt o lindra min jävulska smärta. Kände efter om jag slagit mig nån annanstans och mitt högra knä smärtade. Annars mest öm i kroppen.
Fick smärtlindring av sprutor och frågan var hur jag skulle komma upp från golvläget till båren.........
 
Ingen lätt ekvation med ett trångt kök och tung orörlig kropp. Förstärkning kom och tillsammans med hjälp av en sk spinboard - hård plastbräda - och lyftkraft kom jag upp i stående. Färd in till sjukhuset och jag var så förbannad och ilsken över min klumpighet. Men en olycka händer ju lätt.
 
Blev snabbt omhändertagen på akuten och en röntgen gjordes som visade att axeln var ur led. Alltså inte bruten som jag trodde pga den hemska smärtan. Försök gjordes under rus av lustgas att få axeln i rätt läge. misslyckades dock.
Blev inlagd på ortoped avd. och ytterligare ett försök att dra axeln rätt gjordes under söndags kvällen.
 
På måndagens förmiddag fördes jag ner till operations avd för ett tredje försök att få axeln på plats. Nu skulle jag sövas om dom var tvungna att öppna upp o operera. Tack o lov lyckades kunniga ortopeder få min axel på plats.
 
I sjukhussängen med förbandet PUTT I PLATT om min axel. Denna har jag på mig dygnet runt. Får va utan den kortare stunder o räta på armbågen o röra fingrarna. Lyxigt mellanmål denna dag, annars te och knäckebröd.
 
Mitt knä svullnade allt mer och antog en blå färgskala. Svårt och böja det och värken är konstant. Jättejobbigt fortfarande än idag. Tack och lov är dom duktiga på att smärtlindra. Fick sprutor el tabletter kontinuerligt.
 
Jag hade ju kommit igång med mitt skapande av allehanda tomtar här hemma och nu kan jag inget göra under flera månader framöver kanske. Mår så dåligt av detta. Skapandet är en stor del av mig.
Kommer krävas en hel del sjukgymnastik längre fram för att få upp muskulaturen o rörligheten igen.
 
Mitt svullna blåa knä- har kompr strumpa på mig här. AJ AJ AJ
 
Efter 6 dgr på sjukhus fick jag komma hem. Klarar inte av att göra mycket hemma. Fått mer insatser från hemtjänsten. Hjälp med dusch o påklädning bl a. Hur kul är det- men är tyvärr ett måste. Vill ju klara mig själv allra helst. Tur är att jag har sambon hemma. Han är iväg lite varje dag men det funkar.
 
Fick tips från kuratorn på avd att tänka annorlunda än vad jag gör just nu när jag bara känner ilska och förbannelse över den uppkomna situationen. Hon sa att detta är ju ingen kronisk åkomma eller sjukdom med min axel och knät. Det kommer bli bra om ca 3-4 månader kanske. En liten del av mitt liv. Sen kan jag leva som innan och skapa o göra det jag vill osv. Försöker tänka så........ men inte lätt.
 
Nåt som var positivt på sjukhuset var den fina utsikten från mitt rumsfönster. Kalmarsund o Öland bredde ut sig. Fina soliga dagar glittrade det så fint i vattnet.
 
Min fina utsikt
Dagarna innan olyckan var vi på Ölands Skördefest. Jag återkommer med bilder från vår runda på ön i nästa inlägg.
Kram fr Lotta
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carin Andersson

Nejmen vilken otur! Men det är sådant som kan hända den mest vältränade.... det är som din kurator säger, det kommer att gå över så småningom. Och med hemtjänst kan du ju vara hemma som säkert är trevligare än att vara på sjukhus.
Önskar dig allt gott och ta hand om dig! Kram till er båda, Carin

2013-10-08 @ 20:59:57
URL: http://xn--pettercarinslillapysselvr-0fc.se
Postat av: Eva

Jag säger det igen, stackars dig och just nu. Men en olycka händer lätt.Jag ska berätta för dig vid något tillfälle vad som hände mig i Gårdby på Skördefesten . Kunde ha gått illa men jag hade tur.
Hoppas du kan vara med på några julmarknader. Du har väl en hel del på lager.
Tänk positivt om du kan. Kram Eva

2013-10-09 @ 22:10:24
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0