Mera hantverk

Hantverk och värk.........verk som värk!!! Går det ihop? Ibland funkar det alldeles utmärkt och ibland går det käpprakt åt skogen. Jag har en ganska svår ledgångsreumatism sedan många år tillbaka med stor påverkan på fingrarna. Ömma, stela o krokiga milt uttryckt. Men trots detta har jag ett driv inom mig att låta kreativiteten flöda och skapa med mina förvärkta fingrar. Envisheten är väl en drivkraft.
 
Fick i förra veckan en jävulsk värk runt axeln som jag skadade för drygt 1 ½ månad sen. Överansträngning efter all knådning av leran. Hade sånt flyt i tillverkningen, tomtar och pepparkaksgubbar och svampar i mängd blev färdiga.
Plus lite julkort emellanåt. Tacka tusan för att det blev en rejäl belastning för hela muskulaturen o allt däromkring.
VILA, VILA OCH LITE MER VILA ....... men hur svårt är inte det!!!! När hjärnan jobbar för högtryck och bara vill producera.
 
Här målas det vita prickar på flugsvamparna. Trycker ner svamparna i en bit oasis för att lättare kunna måla prickarna runt om. Duttar en liten spik i färgen o sen dutt-dutt på svamparna.......
Efter några dagars vila kunde jag inte låta bli att pyssla lite försiktigt. Hade köpt så fina små figurer som jag dekorerade stora tändsticksaskar med. Brukar va populära gå-bort-presenter!!
 
Ursöta små nissar med prickiga luvor, fina papper i matchande färger och lite bling-bling.
 
Den söta ängeln pryder en annan stor tändstickask, fina samstämda färger och ett fint budskap.
Innan det blev för kallt ute så sågade sambon till några klossar i trä som han målade vita. Meningen var att jag skulle tillverkat fler tomtar till dessa. Men min axelskada satte stopp för mer avancerade varianter av tomtar.
Tänkte till ett tag o kom på att vi gör ljusstakar av dom. Lite dekorationer som jag fixade till och en kakform till ljuset. En ny grej var född av vårt teamwork!!!
 
Vi är jättenöjda med dom. Hoppas någon kommer gilla dom och vill ha dom i sitt hem att lysa upp inför julen.
 
Julkort har jag tillverkat i många år. Jobbar efter mitt eget huvud och min fantasi. Har inte massa stansar och stämplar och andra grejer utan papper i olika färger och mönster, lite band och små dekorationer jag hittar lite överallt räcker långt. I år hittade jag en del fina papper med änglar och typ foton i gammeldags stil. Såååå kul och skapa utifrån ett tomt kort och sen bygga upp lager på lager med papper, spets etc.
 
Denna söta gossen hamnade på ett silvrigt kort med svart bakgrund och lite spets. Väldigt enkelt men fint.
 
Änglar är alltid populära. Finstämt i beige, brunt o svart med spets o några knappar. Allt kan man använda.
På torsdag är det dags för årets första Julmarknad. I Sinnenas park vid GR klin (fd långvården) på Länssjukhuset i Kalmar är den populära julmarknaden mellan kl 12-18. Jag har en plats inomhus men dom flesta utställarna står ute i parkområdet. Brukar va fint pyntat med ljusslingor, granar och eldkorgar. Mycket ätbara produkter och fint hantverk finns att köpa. Kaffe och glögg finns åxå.
Vi är förberedda med fyllda kartonger och kassar med hantverk. Växelkassan fixad och humöret på topp. Hoppas på massor av köpsugna kunder.
 
Önskar er alla en fin vecka och nu går tiden fort mot advent. Kram Lotta
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carin Andersson

Så mycket fint du och sambon tillverkat, beundrar de fina vitmålade ljusstakarna, verkligen dekorativa! Och så många flugsvampar! Det är lätt att ryckas med när man har flyt och då överanstränga sig, min tumme på vänster hand är verkligen ond just nu....
Önskar lycka till på marknaden, synd att jag bor så långt bort annars hade jag besökt den.....
Kram och ta hand om er! Carin

2013-11-13 @ 17:24:17
URL: http://xn--pettercarinslillapysselvr-0fc.se
Postat av: Eva

Dina svampar är ursöta, behöver faktiskt fler. Och er nya modell är mycket fin . Du är verkligen duktig att skapa och i ett team kommer nya idéer fram.Perfekt !!
Ses imorrn.
Kram Eva

2013-11-13 @ 21:45:14
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Frida

Åh, vad mkt fint du har gjort! =) Har aldrig varit inne här hos dig innan, men hittade hit efter ett besök hos Evas pysselsida.

Hoppas du får en fin dag! =)

2013-11-17 @ 08:34:15
URL: http://mosterfridasblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0