Våfflor och påsken närmar sig

Häromdagen var det ju Våffeldagen och Maria Bebådelsedag och Trandagen!! Mycket på en och samma gång minsann. Trandagen är tydligen nåt lokalt i Småland och vissa andra ställen i landet. Inget man känner till överallt alltså har jag förstått. Barnen hänger upp strumpor vid sina sängar kvällen innan Trandagen. På natten kommer tranan och lägger godis eller nåt annat leksak el dyl i strumpan. Ibland tappar en trana en eller flera fjädrar från sin kropp efter sig .......... Min son tyckte alltid det var så synd om tranan som tappade sina fjädrar hos oss varje år :-)
 
Nog om detta, våffeldagen skulle ju firas på nåt sätt. Reumatikerföreningen som jag tillhör anordnade lite våffel fest så jag o sambon åkte dit. Många andra medlemmar hade hörsammat inbjudan och vi mumsade glatt i oss våfflor med grädde och olika hemkokta supergoda syltsorter.
 
Supergoda våfflor, frasiga som bara den. Var bl a vichyvatten i smeten!!
 
Här har vi tjejerna som gräddade våfflor på löpande band, närmare 50 våfflor blev det.
 
Trivsamt runt det stora bordet i våra fina lokaler på Fatabursvägen, Kalmar.
 
Påsken närmar sig med stormsteg. Det är väl ingen högtid vi firar på nåt storartat sätt. Visst blir det lite mer ägg och sill än vanligt. Lite påskgodis lär nog slinka ner åxå, ett och annat chokladägg kan jag tänka mig!!
 
Lite pyntat får det bli här hemma. Har några påskfigurer, mina egengjorda kycklingar av flirtkulor modell 70 talet, några påskägg och gula dukar. Påskliljor finns på borden redan. Har ej tagit in nåt påskris i år, beroende på vintern som aldrig tycks släppa greppet.
 
Lite påskpyntat på matsalsbordet.
 
Bilden här ovan är från släktträff på min pappas sida, tagen i aug 2003 i Ljungnäs. Nu håller jag och några kusiner på att anordna en släktträff i augusti igen. Mycket planering men oj vad skoj det ska bli. Vi är en stor släkt, jag har 21 kusiner t ex. Alla små barn på bilden är nu tonåringar så man lär nog inte känna igen alla!!! Och fler barn har det tillkommit sen sist vi sågs.
 
Blev ett litet blandat blogg inlägg denna gången. Önskar er alla en riktigt GO och GLAD PÅSK.
Och vi kärringar - vi grenslar kvasten och far till Blåkulla på skärtorsdag....... väl mött!
 
Kram fr Lotta

Kommentarer
Postat av: Jennie

VIlken fin berättelse din son fick med tranorna och fjädrar!
Gott med våfflor, vi gör de ganska ofta för det är smidigt och barnen älskar det!
Kul med släktträff!
Ha en fin kväll nu.
Kramar Jennie

Postat av: PetterCarin

Glad Påsk på er!

Trevlig berättelse om "trandagen, tror jag läst om den någonstans....
Gott med våfflor, gör det ganska ofta när vi får besök oförberett och inte alltid har kaffebröd eller färdig middag att bjuda på.
Här är det lite påskpyntat och det blir väl lite extra ägg och sill m m.
Låter så trevligt med släktträff!
Ha en fin påskhelg!
Kram
Carin

2013-03-28 @ 06:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0