Fika är en av livets höjdpunkter

Vad vore livet utan en god fika lite då och då? Lite torftigt kanske. Fika är ju inget nödvändigt egentligen. Man kan klara sig utan förvisso. Åtminstone söta socker bombade fika tillfällen. Men en fika utan nåt sött är ju knappast en fika eller vad tycker ni?
 
Hur som helst så styrde jag och sambon nosen mot Öland i lördags. Det blir inte alls mycket utflykter under vinter månaderna. Men solen sken även om det var kallt, så en liten utflykt kändes helt ok denna lördag.
 
Som vanligt blir målet Gårdby Cafe o Lanthandel. Denna underbara pärla på östra sidan, ca 3 mil fr Kalmar.
 
Precis intill vägen längs östra sidan ligger Cafeet o Lanthandeln.
 
Väl skyltat ute vid vägen, så man kan inte missa detta mysiga ställe.
 
Så här ser en Gårdby semla ut. Smakade tyvärr ingen sådan..........
 
För choklad älskaren fanns här mycket att sätta tänderna i minsann. Choklad med jordnötter eller med mandel eller marschmallows- ja valen var många. Men jag tog en grov ost macka och en bit morotskaka!! Gott-i-gott säger jag bara.
 
En liten interiör bild från cafédelen. Så mysigt piffat överallt.
 
Bakom dom vita spetsgardinerna silade solens strålar in...... ljuvligt och mysigt.
 
Handlade inget med oss hem denna gången, men finns massor av onyttigheter och även nyttigheter i lanthandeln. Allt fint förpackat för att locka!! Vi var inte heller och tittade i de övriga affärslokalerna med kläder och husgeråd denna gången. Behöver liksom inget nytt, skåp och lådor är fulla redan :-)
 
Har ni inte besökt detta underbara ställe än, så rekommenderar jag att ni gör det bums!! Öppet alla dagar i veckan kl 10-17 vardagar och helger kl 10-16. Men var beredd på att det är trångt där. Många gjorde som vi i lördags och tog en fika här.
 
Önskar er alla en härlig vecka, fika på!! Kram Lotta

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Visst är det gott med fika....men i min familj äter vi inte mycket fikabröd, blir bara en slät kopp kaffe eller te. Jag har gått upp i vikt nu när jag inte har någon hund att promenera med, då drar man sig för att gå ut, tyvärr. (Men semla är jag svag för.)
Kram!

2013-02-04 @ 15:10:14
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com
Postat av: PetterCarin

Mmm så gott det såg ut, farligt, farligt! Synd att en sådan pärla ligger så långt bort! Såg så mysigt ut! Det är verkligen roligt att göra små utflykter, även vintertid.
Här kom en börda snö idag och håller redan på att smälta bort,
Ha det så gott!
Kram
Carin

2013-02-04 @ 19:47:42
Postat av: Jennie

Vilken härlig liten butik och café jag har sett fler som har varit där så måste vara välbesökt.
ha det så gott, självklart måste man fika ibland, lite sött mår man bra av:)
Kram Jennie

Postat av: Evas pyssel

Jag kan bara instämma. Det är värt de där milen man kör. Man måste unna sig fika på riktigt café ibland. Vilken semla förresten !! Nu blev jag sugen på att köra dit. Snart !!!
Kram Eva

2013-02-05 @ 18:42:09
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0