Påskens överraskning

Påskens inledning var allt annat än rolig. Hela långfredagen nästa kom snön i stora flingor och klädde omgivningen i vitaste vitt igen!!!! Blir så trött på alla dessa bakslag denna vintern. En ganska långdragen trist och tråkig Långfredag med andra ord, då vi inte gjorde nånting typ.
Påskafton var vi hembjudna till min mamma på lite lätt påsklunch och det såg vi fram emot såklart. Det skulle bjudas på ägg, sill, lax o Jansson hade vi fått veta.
 
Glada i hågen åkte vi till mamma, där min syster med man o hennes dotter o barnbarn med skulle vara. Jag hejade som vanligt och satte mig i vardagsrummet då köksbordet var dukat med maten. Jag märkte inget ovanligt eller så. Plötsligt säger min syster att vi ska öppna dörren in till mammas sovrum. Jag säger bara: varför då? Blir ju så kallt här då, mamma har alltid så svalt i sitt sovrum. Men dörren öppnades och ut kommer..................
 
MIN SON!!!!
 
Jag säger: "men va faaan!! Du skulle ju till Kista gallerian idag" . Herregud vilken chock jag fick. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Jag blev så in i själen glad - så hjärtat slog dubbla volter tror jag. Vilken överraskning. Min mamma hade vetat om detta 1 vecka och lyckats hålla tyst och inte felsäga sig.
 
Sonen tar för sig av all den goda påskmaten.
 
Min smarriga Påsk lunch, så himla gott. Hoppade över kroppkakor, prinskorv o köttbullar- tycker det hör julen till
 
Påskdagen styrde vi kosan över Ölandsbron till vårt stammis ställe Strandnära i St Frö, ca 1 mil söder om Färjestaden. Här var det Påsköppet med fika o mackor. Många goda hembakade kakor hade dukats fram och några alternativ med matiga mackor fanns.
 
Här står kakbuffén dukad. Dom säljer olika ekologiska produkter här plus att dom endast använder närodlade och ekologiska livsmedel i det dom bakar och tillagar här. Kocken Micke är fantastisk på god mat och han tillsammans med fru Erika äger och driver stället som även är ett vandrarhem och Bed o Breakfast.
 
Detta ser supergott ut!! Sonen beställde en specialare då han inte äter bröd. Stekt ägg och pannbiff på en bädd av sallad med lite olika grönsaker därtill. Härligt när man bjuder till och gör allt för att kunden ska bli nöjd. TACK TILL STRANDNÄRA FÖR DET.
 
Sonen och jag vid fikastunden på vår lilla Ölandstripp.
 
Solen sken men någon större värme var det inte tal om alls. Vinden tog i rejält emellanåt. Lite snö smälte undan men på sina ställen ligger snön kvar ännu. Tur dock att alla vägar är så gott som snö och isfria. Förutom vägen till Vickleby - där var det vinterväglag minsann!!!
Idag på annandag Påsk styrde sonen o hans tjej ( som tillbringat helgen hos sina föräldrar) tillbaka mot Stockholm igen. Varit helt otroligt och få tillfälle o umgås lite med sonen under några dagar. Det värmer ett moders hjärta!!
 
En fin bild som sonen tog i Färjestaden på Öland. Vy över strandbodarna och Ölandsbron i bakgrunden är vacker. Och denna otroligt blåa himmel.
 
Hoppas ni alla firat en lugn och trivsam påsk med god mat och kanske påskgodis.......Visst vill vi alla ha lite värme nu snart. Så snön försvinner och man kan börja plocka fram trädgårdsmöbler och plantera lite penseer och annat i urnor på altanen. Längtar mycket.......
Kram Lotta

Kommentarer
Postat av: Evas pyssel

Oj vilken underbar påsk du fick!! En sådan överraskning. Ni ser så gulliga ut tillsammans. Och vilket påskbord med så mycket gott !!! det är något visst med de där helgerna och all god mat. Idag blir det barnbarnskalas för oss. Vi ska fira hela familjen som fyller/har fyllt så nära varann. Öland är toppen på många vis !!!!
Solen skiner och man mår så himla gott. Bara de där snöhögarna kunde försvinna.
Ha en skön dag !!Eva

2013-04-03 @ 12:00:26
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Jennie

Men vilken rolig överraskning för dig!! Förstår att du blev glad över hans besök. Mysig tur till öland med, lite avis blir jag allt för det är så fint på öland, var man än åker tycker jag.
Ha en fin kväll och tack snälla du för fina kommentaren idag.
Kramar Jennie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0