Valborg

Jag har under ett flertal år ej besökt nån valborgs eld. Inget kul och besöka såna arrangemang när man är ensam. När sonen växte upp var vi alltid i Kalmarsunds parken och firade in våren, såg på elden, köpte lotter och träffade folk.
I år var ju tanken att vi skulle besöka o fira in våren tillsammans - jag o sambon. Jag har under några dagar haft oerhörd värk i rygg/höft parti, så var osäkert om jag skulle orka iväg. Men jag bet ihop, blir ju inte piggare av att ligga hemma. Bättre ut och se sig omkring.

Efter en god bit mat, grillad flinta stek, ris, worcester sås - styrde vi bilen mot Bergavik och badplatsen där Valborgsmässo firandet höll till. Den lokala idrottsklubben IFK Berga höll i arrangemanget. Div lotterier, chokladhjul och servering fanns att fröjda sig med. Vi hade ingen tur på chokladhjulet!!



Vacker vy över Kalmarsund




Valborgselden hade brunnit ett tag, men värmde gott!!!

Vi styrde sen kosan mot Värsnäs, där ännu ett majbål skulle tändas. Detta bål tänds först kl 20.30 och det är extra mysigt i skymningen. Plus att bålet är på en flotte o antänds av kanotister med facklor i händerna. Det är Friluftsfrämjandet som står för denna mångåriga tradition.



Elden tog sig rejält efter en stund. Kanotisterna på väg bort från elden här. Vi såg detta på håll, då terrängen var väldigt ojämn för mig att gå i med min värk. Men vi såg allt jättebra på avstånd.



Tur det inte blåste så mycket. Men var ingen högre värme, tur vi hade vinterjackorna på!!!

Idag är det 1a maj och vi ska INTE demonstrera. Däremot ska vi äta lite god mat tillsammans med goda vänner. Blir nog Thai mat som vi alla gillar.

Önskar er alla en skön 1a maj, kramar fr Lotta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0