Smärta och trötthet

Att ha daglig smärta, timme ut och timme in 7 dagar i veckan året runt kan göra vem som helst tokig!!! Detta är min vardag. Smärta nånstans i kroppen. Ibland en liten smärta som är lätt att bemästra, liksom tränga undan den och glömma bort den. Ibland en ihållande skärande skit jobbig smärta som däckar mig och får mig på skit dåligt humör. Jag blir arg på smärtan för den begränsar mitt liv. Jag kan inte göra det jag vill göra för att smärtan hindrar mig och kanske däckar mig rejält.

Jag är inte rädd för att ta tabletter och därmed lindra min värk. Jag medicinerar regelbundet 3 ggr dagligen med smärtlindrande tabletter. Ibland får jag öka dosen eller byta ut vissa tabletter mot starkare smärtlindrande sort. Undrar just hur många Panodil min kropp fått ta emot under alla år som jag haft reumatisk värk??? Alvedon, Treo, Naprosyn, Tiparol mm är välkända preparat för mig.

Idag har jag träffat en duktig ortoped läkare som undersökte mig noggrant pga mina nervsmärtor och känsel bortfall i ena foten. Jag gjorde en magnet röntgen på ländryggen för några veckor sedan för att utröna om besvären kom från min rygg.
Problemen i foten kommer från den ischias som uppdagades i nov 2010. Då fick jag en ihållande jävulsk värk ändå upp från skinkan ner till foten. Månader av ischias smärta följde samtidigt som jag genomgick en cellgifts behandling efter min äggstocks cancer operation.

Efter många månader klingade smärtan av från skinkan- lårets baksida- knäveck- fotens utsida. Kvarstod värk, stickningar och känselbortfall i foten. Detta påverkar min balans såklart, plus att nervsmärtan gör sig mest påmind när det är dags att sova!!! Vilket åxå påverkar sömnen såklart.

Röntgen visade en liten påverkan på en av diskarna i ryggen. Ingen nerv inklämning dock. En operation skulle ej göra mig fri från dom besvär jag har idag. Läkaren anmodade mig att röra på mig så gott jag kan. All rörelse träning är bra och håller cirkulationen igång. Inga värk tabletter hjälper mot ren nerv smärta, så gäller att orka stå ut och acceptera dessa besvär och lära sig leva med dom. Inte lätt minsann.

Inte konstigt att jag jämt känner mig sååå trött av all denna smärta. Tröttheten syns tyvärr inte utanpå - vilket är svårt för omgivningen att se och avgöra. Men jag har behov av att vila för att orka med. Jag lyssnar på kroppen och tar dom vilostunder jag behöver helt enkelt.

Oj vilket negativt blogg inlägg detta blev. Men detta är sanningen om en del av mitt liv. Livet innehåller dock så mycket mer. Jag har tid o energi över för annat. Ibland mycket energi - ibland väldigt lite...........

Umgås med släkt och vänner är viktigt för mig. Göra små utflykter i närområdet med sambon. Njuta av naturen. Spela musik och gärna sjunga med. Föreningsliv. Hantverka såklart när kreativiteten slår till. Äta gott på nåt mysigt ställe eller lika gärna laga mat tillsammans med gubben här hemma. Plus mycke mycke annat........

Kan tyvärr ej ladda upp nån bild ikväll- men får duga så här då.

Ha de gott alla och va rädda om varandra därute.
Fånga Dagen, kramis Lotta

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Den efterlängtade boken om kopplingen mellan kosten och våra moderna sjukdomar är nu klar, rekommenderas varmt !

http://gluten-celiaki.blogspot.se/2012/07/boken-om-kopplingen-mellan-kost-och.html

2012-07-18 @ 15:55:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0