I nostalgins tecken

Förra helgen var min going och jag tillsammans med flera andra goa personer på buss utflykt.
Resmålet var Hönsa Lottas Luffarmuseum i Boda. Jag har aldrig träffat en livs levande luffare men
har ju läst lite om deras liv och leverne.

Vi började vårt besök på Luffarmuseumet med att äta en Luffarmacka. Detta är en rejält matig macka
med olika slags pålägg.



Min macka innehöll: ägg, sill, potatis, fläsk, köttbullar, isterband, rostad lök,
gurka och ost, plus bröd förstås.


Vår guide Snacke Per berättade om luffarnas historia. Som mest tror man att det fanns
runt 200 000 luffare i Sverige. Mest män men fanns även kvinnliga luffare.

Dom livnärde sig på att gå runt i gårdarna och sälja egentillverkad produkter i ståltråd
sk luffarslöjd. Det mesta var nyttoprodukter som vispar och andra hushålls saker.

Dom målade även tavlor som dom sålde eller bytte mot lite mat och en sovplats för
natten. Dom kunde även hjälpa till med div göromål på gårdarna.



Se vad man kan göra av lite ståltråd och en tång!!!

Fanns även en glas utställning med en stor karta över alla glasbruk i Småland.
Jag kände inte till att det funnits ett glasbruk i Kalmar - men det har faktiskt
funnits ett här!!



Kalmar Glasbruk på Verkstadsgatan.

Helgen innehöll även ett besök på Fik och Butik i Rockneby. Denna lilla by är min hemby där jag
växte upp och gick i skolan. Flyttade därifrån 1979- då jag var 19 år.
Det fanns en utställning på Fiket med gamla bilder från Rockneby fr början av 1900 talet och framåt.
Det väckte gamla minnen och mycket nostalgiska tankar när vi såg alla gamla bilder. Min farbor var
åxå med och han känner ju till ännu mera om byn - eftersom han är drygt 20 år äldre än mig.



Här diskuterar jag och Ove gamla bilder över vår hem by.

Man ska va rädd om gamla minnen i form av foton och inte minst personliga
berättelser om hur det var förr. Jag märker att jag blivit mer intresserad ju äldre
jag blivit. Men visst ska man även leva här o nu och ta vara på dagen idag.

Ha de gott alla goa människor!!! Carpe Diem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0